Det kan være god økonomi i å sikre at bedriften har gode rutiner og god forståelse for hva som må og kan gjøres når en arbeidstaker blir sykmeldt.
I dette webinaret gir vi en oversikt over de grunnleggende kravene som stilles til arbeidsgiver og ser også på de mer krevende tilfellene med langvarig eller hyppig sykefravær.
Alle arbeidsgivere må ha rutiner på plass for å følge opp sykmeldte medarbeidere og legge til rette for at arbeidstaker kan komme tilbake i jobb så raskt som mulig.
Arbeidsmiljøloven og folketrygdloven stiller krav til oppfølging og dialog, og setter frister for gjennomføring. Samfunnsbedriftenes tariffavtaler gir også rettigheter til arbeidstaker i tillegg til lovens regler.
Vær tidlig ute!
Når vi bistår medlemmene i saker om sykefravær, ser vi ofte betydningen av at arbeidsgiver har vært tidlig på banen og sikret dokumentasjon for at oppfølging og tilrettelegging er gjennomført i tråd med rutinene og i samarbeid med den sykmeldte.
Dersom sykefraværet varer lenge, eller arbeidstaker har hyppig fravær over tid, oppstår det ofte mer krevende spørsmål for arbeidsgiver:
- Hvor langt må vi strekke oss i tilretteleggingen?
- Hvordan skal vi forholde oss dersom arbeidstaker ikke svarer eller stiller opp i dialogen, og ikke medvirker?
- Når kan vi eventuelt si opp en arbeidstaker på grunn av sykefravær?
- Hva har rettspraksis har sagt om arbeidsgivers tilretting og arbeidstakers medvirkning i saker der sykefravær har medført oppsigelse?
I webinaret vil vi se nærmere på noen av de mer utfordrende typene av sykefraværsoppfølging og forklare hvordan arbeidsgiver kan finne løsninger som både ivaretar arbeidstakers rettigheter og samtidig tar hensyn til bedriftens behov.
Webinaret gjennomføres av advokat Elen Schmedling Gimnæs, advokatfullmektig Nora Birgitte Kalvatn og juridisk rådgiver Lars Engebretsen fra Samfunnsbedriftenes arbeidsgiverservice.
Fakta om webinaret
Når: Tirsdag 10. desember kl. 08.30–10.00
Hvor: Digitalt
Pris: 1.000,- medlem / 1.500,- ikke medlem