Søk

Webinar:

Sykefravær – oppfølgning og de vanskelige tilfellene

Kvinnelig brannkonstabel snakker i nødnett-telefon.
Illustrasjonsbilde fra Fredrikstad brannvesen. Foto: Eirik Kirkman
Webinar - 10. desember 2024 7:30 - 9:00
Publisert:
13. november 2024

Sykefravær koster store beløp årlig. Den 10. desember kan du lære mer om hva arbeidsgivere må gjøre, og hvordan man håndterer vanskelige tilfeller. Meld deg på i dag!

Det kan være god økonomi i å sikre at bedriften har gode rutiner og god forståelse for hva som må og kan gjøres når en arbeidstaker blir sykmeldt.
I dette webinaret gir vi en oversikt over de grunnleggende kravene som stilles til arbeidsgiver og ser også på de mer krevende tilfellene med langvarig eller hyppig sykefravær.
Alle arbeidsgivere må ha rutiner på plass for å følge opp sykmeldte medarbeidere og legge til rette for at arbeidstaker kan komme tilbake i jobb så raskt som mulig.
Arbeidsmiljøloven og folketrygdloven stiller krav til oppfølging og dialog, og setter frister for gjennomføring. Samfunnsbedriftenes tariffavtaler gir også rettigheter til arbeidstaker i tillegg til lovens regler.

Vær tidlig ute!

Når vi bistår medlemmene i saker om sykefravær, ser vi ofte betydningen av at arbeidsgiver har vært tidlig på banen og sikret dokumentasjon for at oppfølging og tilrettelegging er gjennomført i tråd med rutinene og i samarbeid med den sykmeldte.
Dersom sykefraværet varer lenge, eller arbeidstaker har hyppig fravær over tid, oppstår det ofte mer krevende spørsmål for arbeidsgiver:
  • Hvor langt må vi strekke oss i tilretteleggingen?
  • Hvordan skal vi forholde oss dersom arbeidstaker ikke svarer eller stiller opp i dialogen, og ikke medvirker?
  • Når kan vi eventuelt si opp en arbeidstaker på grunn av sykefravær?
  • Hva har rettspraksis har sagt om arbeidsgivers tilretting og arbeidstakers medvirkning i saker der sykefravær har medført oppsigelse?
Les mer om tematikken
I webinaret vil vi se nærmere på noen av de mer utfordrende typene av sykefraværsoppfølging og forklare hvordan arbeidsgiver kan finne løsninger som både ivaretar arbeidstakers rettigheter og samtidig tar hensyn til bedriftens behov.
Webinaret gjennomføres av advokat Elen Schmedling Gimnæs, advokatfullmektig Nora Birgitte Kalvatn og juridisk rådgiver Lars Engebretsen fra Samfunnsbedriftenes arbeidsgiverservice.

Fakta om webinaret

Når: Tirsdag 10. desember kl. 08.30–10.00
Hvor: Digitalt
Pris: 1.000,- medlem / 1.500,- ikke medlem
Påmeldingsfrist:
6. desember 2024
Kontakt:
Lars Engebretsen
Juridisk rådgiver
932 48 990
Send en e-post

Hold deg oppdatert!

Meld deg på våre nyhetsbrev for å motta siste nytt om politikk, arbeidsliv, juss og møteplasser.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern