Et høyt sykefravær kan koste bedriften dyrt. Så hva gjør dere når en arbeidstaker blir sykemeldt? På webinaret den 10. desember skal fageksperter fra Samfunnsbedriftene rette søkelyset på hvordan dere kan unngå langvarig eller hyppig sykefravær og håndtere det dersom det oppstår.
– Alle arbeidsgivere må regne med et visst sykefravær. Sykdom kan ramme enhver, sier Engebretsen.
– Høyt sykefravær er likevel en ulempe for bedriften, som også kan få konsekvenser for produksjonen av varer og tjenester. Det kan for eksempel bli dyrere enn nødvendig for en samfunnsbedrift å levere viktige tjenester til innbyggerne.
Vindu for handling
– Vi ser at det er viktig å håndtere et sykefravær på en god måte tidlig i forløpet. Her er det et vindu for handling som arbeidsgivere må bruke. Og da er gode rutiner avgjørende, fortsetter Engebretsen, som selv skal bidra på webinaret.
– Det gir størst sjanse for å finne muligheter til å unngå at sykefraværet blir langvarig og utvikler seg til å bli et større problem for både bedriften og den ansatte selv.
– Risikoen for at arbeidstaker ikke kommer tilbake i jobb øker dramatisk allerede etter noen ukers fullt sykefravær.
Alle arbeidsgivere må ha rutiner for å følge opp sykemeldte medarbeidere og legge til rette for at arbeidstaker kan komme tilbake i jobb så raskt som mulig. Dette går frem av både arbeidsmiljøloven og folketrygdloven.
– Når vi bistår medlemmene i saker om sykefravær, ser vi ofte betydningen av at arbeidsgiver har vært tidlig på banen, sier Engebretsen.
– De må blant annet sikre dokumentasjon for at oppfølging og tilrettelegging er gjennomført i tråd med rutinene og i samarbeid med den sykemeldte.
Hvor langt må vi strekke oss?
Webinaret skal blant annet gi svar på følgende spørsmål:
- Hvor langt må vi strekke oss i tilretteleggingen?
- Hvordan skal vi forholde oss dersom arbeidstaker ikke svarer eller stiller opp i dialogen, og ikke medvirker?
- Når kan vi eventuelt si opp en arbeidstaker på grunn av sykefravær?
- Hva har rettspraksis sagt om arbeidsgivers tilretting og arbeidstakers medvirkning i saker der sykefravær har ført til oppsigelse?
– Samtidig ønsker vi ikke å ha et utelukkende negativt blikk på tematikken. Hensikten med oppfølging og tilrettelegging er jo økt arbeidsnærvær til beste for arbeidstaker, arbeidsgiver og samfunnet ellers.
– Det er viktig å ha i bakhodet, avslutter Engebretsen.