De tre første webinarene har tatt for seg Facebook/Instagram, LinkedIn og Google.
– Vi har gjort opptak av disse webinarene, slik at de er tilgjengelige for de som har meldt seg på hele webinarrekken. Flere av deltakerne har også satt pris på å få tilsendt lysbilder og lenke til opptak når et webinar har kollidert med andre møter, sier kommunikasjonsdirektør Steinar Q. Andersen i Samfunnsbedriftene.
For de to siste webinarene 9. februar og 8. mars foreligger det ingen avtale om opptak.
– Derfor er man nødt til å få med seg disse webinarene «live». Hvis man ønsker å få med seg hele webinarserien, må man melde seg på nå. Da sender vi lysbilder og lenke til opptak for de tre første webinarene, og så kan man få med seg de to siste på direkten, sier Andersen.
Det viktigste med SoMe
De to siste webinarene handler om noe av det viktigste med sosiale medier: Hvordan man skal ha god dialog med sine brukere, og hvordan man kan lage gode videoer.
– Mye av poenget med sosiale medier er nettopp at de er sosiale. Det er altså snakk om en løpende dialog med brukerne. Likevel ser vi ofte at mange bare bruker sosiale medier som en ropert, og ikke bryr seg om å opprette en dialog.
– På
webinaret fredag 9. februar er det nettopp den løpende dialogen vi skal snakke om. Du lærer om både inngående og utgående dialog, hvordan du starter dialog med dine brukere og røkter kommentarfelt, og du får en oversikt over smarte verktøy, sier Andersen.
Video virker best
– Godt innhold er en forutsetning for å få trafikk på sosiale medier. Video og «reels» er det innholdet som gir mest oppmerksomhet, men mange sliter med å lage dette innholdet. Egentlig er det ikke så vanskelig, siden folk ikke er opptatt av at alt skal være så glatt og strømlinjeformet. Ofte virker det best med enkle og ærlige videoer som gir et innblikk «bak sceneteppet», sier Andersen.
På webinaret får du vite hva «reels» er, og hvordan du lager gode videoer til bruk i sosiale medier. Kurset legger stor vekt på historiefortelling og oppbygging.
– Dessuten blir det en gjennomgang av ulike virkemidler, nyttige verktøy og funksjonene som ligger i de ulike sosiale mediene. Vi ser at terskelen kan være høy for å starte med produksjon av video, men når man først kommer i gang og blir vant med verktøyene, går det langt glattere.
Noe du vil lære mer om?
Andersen forteller at det kan bli aktuelt med flere webinarer i SoMe-skolen.
– Det har allerede kommet inn forslag til flere temaer. Vi har ennå ikke vært innom plattformer som TikTok, SnapChat, Pinterest og YouTube, og flere har etterspurt webinarer om hva kommunale selskaper har lov til å gjøre i sosiale medier. Hvis det er andre forslag, er det bare å
sende oss en e-post.