Nå når kunstig intelligens (KI) ligger langt fremme i pannebrasken på de fleste av oss, er det lett å glemme: Det er fremdeles menneskene det kommer an på.
Vi er i en «perfekt storm» av ny teknologi, omfattende lovverk og en presset kommuneøkonomi. Men fortsatt koker det ned til at dyktige ansatte tar ansvar og gjør jobben i nært samarbeide med andre.
Om arbeidsoppgavene og omverdenen endrer seg, vil dette forbli nøkkelen til god drift. Ikke minst når man leverer samfunnskritiske tjenester til innbyggerne og næringslivet i et lokalsamfunn.
Lær mer om å rekruttere og ansette
Samtidig er det mange utfordringer man står overfor når man skal ansette noen. Man skal blant annet kunne:
- sikre offentlighet, åpenhet og likebehandling
- vurdere fortrinnsrett for eventuelle deltidsansatte
- håndtere interne søkere
- velge ut kandidater
- følge «kvalifikasjonsprisnippet»
- håndtere krav om partsinnsyn
- forhandle om lønn og andre vilkår
- håndtere eventuelle klager fra andre søkere
- håndtere interesse fra medier og offentlighet
- forstå tillitsvalgtes rolle
– Vi bistår regelmessig kommunalt eide selskaper når de skal rekruttere og ansatte arbeidstakere, sier advokat Elen Schmedling Gimnæs i Samfunnsbedriftene.
Meld deg på webinar
Hun er en av bidragsyterne til webinaret som Samfunnsbedriftene holder om dette den 8. april. Se faktaboks.
– Vi erfarer at det er det mange spørsmål som kan oppstå om hvordan man skal gå frem og hvilke regler og avtaler som gjelder.
På webinaret vil hun og andre fra Samfunnsbedriftene Arbeidsgiverservice gå overordnet gjennom stegene i en rekrutteringsprosess, og gi praktiske råd og juridiske avklaringer ut fra lovverket og relevant avtaleverk/tariff.