Søk

Temadag

Rekruttering og ansettelser i kommunale selskaper

En kvinne og en mann sitter i en sofa og snakker.
Foto: Unsplash
Webinar - 8. april 2025 6:30 - 8:00
Publisert:
7. februar 2025

Det er mange spørsmål som kan oppstå når et selskap i kommunalt eie skal rekruttere og ansette arbeidstakere. På vårt webinar den 8. april skal vi gi deg mange av svarene.

Hvert år foretas det mange ansettelser i kommunalt eide selskaper. Samfunnsbedriftene bistår regelmessig arbeidsgivere når de skal rekruttere og ansatte arbeidstakere. Vi erfarer at det er det mange spørsmål som kan oppstå om hvordan man skal gå frem og hvilke regler og avtaler som gjelder.
I dette webinaret tar vi oss seg de sentrale lovreglene om ansettelser, og som arbeidsgivere må kjenne til. Vi går overordnet gjennom stegene i en rekrutteringsprosess, fra identifisering av behov i selskapet til formell tilsetting, og gir noen praktiske råd og juridiske avklaringer ut fra lovverket og relevant avtaleverk/tariff.
Nærmere om innholdet og om hva som skal gjennomgås:
Rettslige utgangspunkter
  • Overordnet om reglene er man bundet av ved ansettelser, særlig arbeidsmiljøloven og relevant avtaleverk
  • Offentligrettslige regler og prinsipper om bl.a. likebehandling, åpenhet/offentlighet og saklighet
Behovsvurdering
  • Arbeidsgivers vurdering av behovet for ansettelse
  • Hvilke oppgaver skal utføres og hvilke kvalifikasjoner trengs i stillingen?
  • Vurderinger av heltid/deltid og fast/midlertidig ansettelse
Avklare fortrinnsrett og interne søkere/utlysning
  • Vurdering av fortrinnsrett for deltidsansatte
  • Rekruttering av interne søkere og prosedyrer for dette
Stillingsutlysning
  • Hovedregelen – plikt til offentlig utlysning
  • Utforming av stillingsannonse – viktigheten av teksten og tydelige kvalifikasjonskrav
Intervjuprosessen m.m.
  • Utvelgelse av kandidater
  • Kvalifikasjonsprinsippet og vurdering av kvalifikasjoner
  • Innhenting av referanser
  • Innsyn i søkerlister og andre dokumenter fra parter i saken (partsinnsyn)
Tilsetting
  • Formkrav til tilsetting – skriftlighet
  • Tilbud og forhandling av lønn og andre vilkår
  • Tilsettingsprosedyre, tilbud og vedtak
  • Dokumentasjon
Særlige spørsmål
  • Tillitsvalgtes funksjon i ansettelsessaker
  • Klager fra andre søkere
  • Interesse fra medier og offentlighet – generelt innsyn
Webinaret passer for ledere, HR-ansatte og andre som arbeider med rekruttering og ansettelser i kommunalt eide selskaper og selskaper med nær kommunal tilknytning.
Det åpnes for spørsmål og refleksjoner underveis.
Foredragsholder: Temadagen ledes av fageksperter i Samfunnsbedriftenes arbeidsgiverservice.

Tid:
8. april kl. 08.30–10.00
Sted: digitalt, lenke sendes ut dagen før webinaret
Pris: 1.200,– for medlemmer, 2.200,– for ikke-medlemmer
Påmeldingsfrist:
4. april 2025
Kontakt:
Elen Schmedling Gimnæs
Bilde av Elen Schmedling Gimnæs. Foto: Jill Johannessen.
Advokat
482 87 550
Send en e-post

Hold deg oppdatert!

Vi gir deg siste nytt fra skjæringspunktene mellom fag og politikk, og mellom arbeidsliv og jus. Du får relevante og forståelige nyheter rett i innboksen din.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern