– Jeg har en tendens til å være litt utålmodig, medgir Flobergseter som i snart to år har sittet i sjefsstolen i selskapet som håndterer avfallet til 80.000 innbyggere og deler av næringslivet i Gjøvikregionen.
Tidlig i 2024 var hun en av tolv ledere som startet opp i Samfunnsbedriftenes topplederprogram. Og det er hun glad for at hun gjorde.
– Som toppledere er vi jo opptatt av resultater. Og vi lever ofte med en liten usikkerhet: Kjører jeg på for mye? Da er det viktig å kunne heve blikket litt, og sette av tid til å bevisstgjøre seg hvordan man utøver sitt lederverv.
Mer bevisste ledere
Enhver leder bør ha et bevisst forhold til nøkkelord som endringsledelse, gruppedynamikk og kommunikasjon. For erfaringen er at det kan oppstå utfordringer på nettopp disse feltene.
Ikke minst er dette viktig for toppledere. Derfor blir det også gjennomført en 360-lederevaluering på alle kursdeltagerne.
– Hver for oss gikk vi gjennom denne evalueringen sammen med kursholderne. De ga oss individuelt tilpassede råd basert på tilbakemeldingene fra våre respektive styrer, ledere og medarbeidere.
– Man må kjenne sin egen lederstil, være klar over egne styrker og ting man kan jobbe litt med. Det er viktig for å ta ut sitt fulle potensial som leder.
Med folkevalgte eiere
– Selv om jeg har bakgrunn fra både det private og det offentlige, så er det annerledes å lede et IKS. Med folkevalgte på eiersiden, blir det viktig at alle er bevisste på rolledelingen mellom styret, administrasjonen og eierne.
– Vi så at noen av deltagerne på kurset hadde politisk valgte styrer, og noen hadde profesjonelle styrer. Så lever man gjerne i det spennet. Men alle må forstå sine ansvarsområder.
– I alt var vi tre toppledere fra avfallsbransjen som sammen fikk drøfte flere problemstillinger. Vi definerte strategiske mål som vi nå pusher og jobber med gjennom de ulike selskapene som vi leder.
Fikk bygge nettverk
– Samtidig er det også positivt å få et nettverk fra andre bransjer som brann og redning og energi. Det var såpass mye likt at vi kunne sitte og diskutere ulike problemstillinger «langt nede i puddingen». Så det var nyttig å dele erfaringer.
– Det var også satt av tid til «coaching», både for hver av oss og sammen som gruppe. Jeg opplevde de to kurslederne, Elisabeth og Ståle, som kunnskapsrike, erfarne og samkjørte.
Med teorier om ledelse og søkelyset på forskningsresultater, har topplederkurset et godt teoretisk grunnlag i bunnen. Likevel legger kursholderne stor vekt på at dette er ting som skal omsettes i praksis.
Fra teori til handling
– Når man kommer tilbake til selskapet sitt, så får man en arena for å prøve ut tingene. Og her var det mye som jeg har tatt med meg og kan bruke i hverdagen min, fortsetter Flobergseter.
– For når man jobbe med problemstillinger over lang tid, er det lett å få følelsen av at man står litt fast. Men plutselig løsner det. Og da er det gøy å være leder. Da får man lov til å fremme innovasjon.