Søk

Inkluderende arbeidsliv:

Den nye IA-avtalen - her er hovedpunktene

Hender som holder knokene sammen.
Foto: Rawpixel
|
Publisert:
27. februar 2019

Hele arbeidslivet får nå tilgang til arbeidslivssentrenes ressurser, også de av KS Bedrifts medlemmer som til nå ikke er IA-bedrifter. Den nye IA-avtalen gjelder fra 1. januar 2019 til 31. desember 2022.

Arbeidet med å skape et inkluderende arbeidsliv skjer i den enkelte virksomhet. Arbeidsplassen er hovedarenaen for IA-arbeidet. En viktig forutsetning for å lykkes, er godt partssamarbeid.
For å få bistand og støtte til arbeidet med IA-avtalens mål og innsatsområder på den enkelte arbeidsplass, kan virksomheter inngå samarbeid med sitt nærmeste NAV Arbeidslivssenter.
NAVs bistand og kompetanse vil være et sentralt virkemiddel for virksomhetens IA-arbeidet. Det skal være en dokumentert dialog mellom partene i virksomheten, det vil si både ledelse, tillitsvalgte og verneombud, før NAV Arbeidslivssenter yter bistand.

Nedenfor finner du hovedpunktene i den nye IA-avtalen:

Nye mål og innsatsområder

Partene er enige om to nasjonale målsettinger:
  • sykefraværet skal reduseres med 10 prosent sammenlignet med årsgjennomsnittet for 2018
  • frafallet fra arbeidslivet skal reduseres. Innsatsområdene er forebyggende arbeidsmiljøarbeid og lange gjentagende sykefravær.

Nye virkemidler og tiltak

  • Hele arbeidslivet får tilgang på arbeidslivssentrenes ressurser. NAV Arbeidslivssenter og den enkelte virksomhet får også større handlingsrom til selv å bestemme hvordan de vil samarbeide.
  • Målrette innsatsen mot bransjer og sektorer som har potensial for å redusere sykefravær og frafall gjennom bransjeprogrammer.
  • Etablere en ny arbeidsmiljøsatsing med vekt på kunnskapsutvikling, formidling og veivisning i forebyggende arbeidsmiljøarbeid. En nettportal på Arbeidstilsynets nettsider skal formidle kunnskap og kompetanse om effektivt forebyggende arbeidsmiljøarbeid.
  • Forsøk med kompetansetiltak for langtidssykemeldte som på grunn av sykdom eller skade ikke kan komme tilbake til sin tidligere arbeidsgiver.
  • Virksomheter som i dag har utvidet egenmelding kan og bør fortsette med det. I avtalen oppfordres virksomheter som i dag ikke har utvidet egenmelding til å vurdere dette. Det blir også foreslått at det innføres en plikt for arbeidsgiver til å drøfte utvidet rett til egenmelding med de tillitsvalgte. Det innebærer at flere arbeidstakere enn i dag kan få mulighet til utvidet egenmelding.

Ingen endringer i sykelønnen

Regjeringen vil ikke foreslå endringer i sykelønnsordningen i avtaleperioden, med mindre partene blir enige om noe annet. Det presiseres i avtalen at partene likevel kan diskutere problemstillinger knyttet til sykelønn.

Les mer om

Hold deg oppdatert!

Vi gir deg siste nytt fra skjæringspunktene mellom fag og politikk, og mellom arbeidsliv og jus. Du får relevante og forståelige nyheter rett i innboksen din.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
E-postadresse
post@samfunnsbedriftene.no
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern