Under den åpne høringen om forslaget til neste års statsbudsjett, vektla direktør Kjell-Olav Gammelsæter den viktige rollen som havnene spiller for å håndtere noen av vår tids store spørsmål.
Han understreket havnenes betydning for effektiv, sikker og miljøvennlig transport, næringsutviklingen langs kysten, reduserte klimautslipp og sist, men ikke minst, å ivareta landets sikkerhet og beredskap.
Gammelsæter så også positive ting i forslaget til statsbudsjettet. Det gjaldt blant annet at ordningen med tilskudd til kommunale fiskerihavneanlegg skal videreføres på om lag samme nivå som i dag. Samt at det skal satses videre på å utbedre enkelthavner og farleder langs kysten.
Krever satsing
Kjernebudskapet var likevel at det må satses mer enn det legges opp til i forslaget til statsbudsjett. Derfor var Norske Havners to viktigste innspill til transport- og kommunikasjonskomitéen:
- Regjeringen bør sette i gang arbeidet med en gjennomgang av formål og tildelingskriterier for tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner.
- Regjeringen bør sette i gang et utredningsarbeid om hvilke investeringer som trengs i havnene for å ivareta Forsvarets behov og om hvordan det skal finansieres.
Fremme sjøtransporten
Gammelsæter viste til et prosjekt i Bodø som er viktig for hele vår nordlige landsdel. Her ønsker man å forlenge Nordlandsbanen med sjøtransport til Harstad og Tromsø.
Paradokset er at både Veivesenet og Bane Nord er klare til å investere, Men Kystverket har ikke det nødvendige handlingsrommet. Dette er en utfordring som kunne vært løst med en romsligere tilskuddsordning.
Langs kysten er det mange slike eksempler på hvordan man kunne ha fremmet sjøtransporten. Men da må tilskuddsordningen videreutvikles.
Styrke beredskapen
Et godt forsvar krever at man styrker og sikrer den sivile infrastrukturen. Havnene er avgjørende for å motta forsyninger og personell i en kritisk situasjon, noe som også er avgjørende for våre nye NATO-venner i øst.
Gammelsæter pekte på at havneberedskapsforskriften i tillegg nå fremmer nye krav og forventninger til havnene.
– Men ingen kan forvente at havnene skal bære kostnadene og ansvaret alene på dette området. Derfor er det skuffende at det ikke er noen økonomiske signaler i årets statsbudsjett på dette området.