Søk

Norske Havner i transport- og kommunikasjonskomitéen:

– Vi må få klarhet om tilskuddsordning og forsvarssatsing

Mann i dress på møte.
Direktør Kjell-Olav Gammelsæter på en åpen statsbudsjetthøring i transport- og kommmunikasjonskomitéen den 23. oktober.
|
Publisert:
24. oktober 2024

Tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner bør styrkes og utvides. Og havnene bør få vite mer om hva som er Forsvarets behov. Det var Norske Havners budskap til transport- og kommunikasjonskomitéen den 23. oktober.

Under den åpne høringen om forslaget til neste års statsbudsjett, vektla direktør Kjell-Olav Gammelsæter den viktige rollen som havnene spiller for å håndtere noen av vår tids store spørsmål.
Han understreket havnenes betydning for effektiv, sikker og miljøvennlig transport, næringsutviklingen langs kysten, reduserte klimautslipp og sist, men ikke minst, å ivareta landets sikkerhet og beredskap.
Gammelsæter så også positive ting i forslaget til statsbudsjettet. Det gjaldt blant annet at ordningen med tilskudd til kommunale fiskerihavneanlegg skal videreføres på om lag samme nivå som i dag. Samt at det skal satses videre på å utbedre enkelthavner og farleder langs kysten.

Krever satsing

Kjernebudskapet var likevel at det må satses mer enn det legges opp til i forslaget til statsbudsjett. Derfor var Norske Havners to viktigste innspill til transport- og kommunikasjonskomitéen:
  • Regjeringen bør sette i gang arbeidet med en gjennomgang av formål og tildelingskriterier for tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner.
  • Regjeringen bør sette i gang et utredningsarbeid om hvilke investeringer som trengs i havnene for å ivareta Forsvarets behov og om hvordan det skal finansieres.

Fremme sjøtransporten

Gammelsæter viste til et prosjekt i Bodø som er viktig for hele vår nordlige landsdel. Her ønsker man å forlenge Nordlandsbanen med sjøtransport til Harstad og Tromsø.
Paradokset er at både Veivesenet og Bane Nord er klare til å investere, Men Kystverket har ikke det nødvendige handlingsrommet. Dette er en utfordring som kunne vært løst med en romsligere tilskuddsordning.
Langs kysten er det mange slike eksempler på hvordan man kunne ha fremmet sjøtransporten. Men da må tilskuddsordningen videreutvikles.

Styrke beredskapen

Et godt forsvar krever at man styrker og sikrer den sivile infrastrukturen. Havnene er avgjørende for å motta forsyninger og personell i en kritisk situasjon, noe som også er avgjørende for våre nye NATO-venner i øst.
Gammelsæter pekte på at havneberedskapsforskriften i tillegg nå fremmer nye krav og forventninger til havnene.
– Men ingen kan forvente at havnene skal bære kostnadene og ansvaret alene på dette området. Derfor er det skuffende at det ikke er noen økonomiske signaler i årets statsbudsjett på dette området.

Les mer om

Høring om statsbudsjettet

Den 23. oktober var Norske Havner i transport- og kommunikasjonskomitéen på en åpen høring om forslaget til neste års statsbudsjett.
I etterkant av innlegget ga Norske Havner ut et notat til alle medlemmene av komitéen.
Last ned notatet

Hold deg oppdatert!

Meld deg på våre nyhetsbrev for å motta siste nytt om politikk, arbeidsliv, juss og møteplasser.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
E-postadresse
post@samfunnsbedriftene.no
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern