Vi må alle bli flinkere til å inkludere folk i arbeidslivet, dersom vår samfunnsmodell skal være sosialt bærekraftig. Illustrasjonsbilde. Foto: Unsplash+
Denne veilederen viser hvordan samfunnsbedrifter og kommuner kan komme i gang med å jobbe aktivt for å inkludere flere i arbeidslivet.
Veilderen tar for seg hvilke muligheter du som bedriftsleder har for å inkludere de som står utenfor arbeidsmarkedet og hvilke støtteordninger som finnes.
Mangel på arbeidskraft og kompetanse er en utfordring i hele arbeidslivet – også blant Samfunnsbedriftenes medlemmer. Det er mange grep en virksomhet kan ta for å møte denne utfordringen.
Man kan for eksempel å ta inn lærlinger, ivareta eldre arbeidstakere slik at de velger å stå lenger i jobb og ikke minst ta inn folk som ikke får brukt arbeidskraften sin i arbeidslivet.
Fortrinn for rekruttering
Bedrifter med et strategisk søkelys på arbeidsinkludering vil kunne ha et fortrinn for å kunne dekke et behov for arbeidskraft for fremtiden. Ved å ta inn personer som i utgangspunktet står utenfor det ordinære arbeidsmarkedet, kan man rekruttere lojale medarbeidere som vil gi stor verdi i virksomheten i et langsiktig perspektiv og samtidig levere på sosial bærekraft.
Som samfunnsbedrifter kan vi bidra, ved først å identifisere de områdene vi kan påvirke, internt i bedriften og i våre lokalmiljø, og deretter handle – og håpe at tiltakene skaper ringvirkninger.
I de fleste kommuner finnes det arbeidsinkluderingsbedrifter. De bidrar til bærekraftige lokalsamfunn gjennom å tilrettelegge for at alle som har mulighet til det, kan jobbe. Arbeidsinkluderingsbedriftene er ressurser som nettopp din bedrift kan spille på for å bli i stand til å ta et bærekraftig valg for fremtiden.
Slik kan din virksomhet bidra til et mer sosialt bærekraftig samfunn, gjennom arbeidsinkludering:
Arbeidsinkluderingsbedrifter og NAV
Det er mange som ønsker seg en jobb, men har vanskelig for å få en stilling gjennom vanlige prosesser. Hvis du ikke har en kandidat, kan en arbeidsinkluderingsbedrift eller NAV hjelpe deg med å finne en.
«Vi anbefaler å ta kontakt med en arbeidsinkluderingsbedrift i din kommune»
Arbeidsinkluderingsbedrifter er arenaer for arbeidstrening og kvalifisering for mennesker som står utenfor det ordinære arbeidslivet. Disse bedriftene kjenner sine brukere godt med alle relevante ressurser og begrensninger som er aktuelle å ta opp med deg som er interessert i å rekruttere. Arbeidsinkluderingsbedriften kan også veilede i hvilken støtte NAV kan gi.
De fleste kommuner har en arbeidsinkluderingsbedrift, og større kommuner har gjerne flere. Ta kontakt med Samfunnsbedriftene dersom du vil ha tips om en arbeidsinkluderingsbedrift i ditt område.
Her finner du oversikten over tiltak og støtteordninger som kan være aktuelle for din bedrift:
Tiltak og støtteordninger
Lønnstilskudd er en ordning der NAV dekker en del av lønnen til en ansatt i en periode. Du som arbeidsgiver ansetter kandidaten i en vanlig hel- eller deltidsstilling med ordinær lønn, men får et tilskudd til lønnen utbetalt av NAV.
Lønnstilskuddet kan være midlertidig i en startfase. Det kan også i noen tilfeller gis varig lønnstilskudd dersom kandidaten har et behov for det.
Midlertidig lønnstilskudd kan være aktuelt for mennesker som:
søker arbeid, men har problemer med å få en vanlig jobb
har jobb, men står i fare for å miste jobben etter å ha vært sykmeldt fullt eller delvis i 12 måneder har fått en vurdering fra NAV om behov for hjelp til å komme i jobb
Hvis du som arbeidsgiver ansetter en person med varig nedsatt arbeidsevne, kan virksomheten få varig lønnstilskudd. Det er NAV som vurderer om arbeidssøkerne har varig nedsatt arbeidsevne.
Som arbeidsgiver kan du også få lønnstilskudd hvis du ansetter personer med gradert eller full uføretrygd.
Arbeidstrening er en ordning som gir mennesker muligheten til å få relevant erfaring og etter hvert muligheten for en fast jobb.
Mange virksomheter opplever at det er verdifullt å hjelpe noen inn i arbeidslivet. Det kan være positivt for arbeidsmiljøet, og bidra til å bygge omdømmet. Noen deltakere ender til og med opp med å få fast jobb.
Arbeidsgiver betaler ikke selv for deltakeren.
Arbeidstrening kan være aktuelt for kandidater som har behov for ekstra hjelp for å komme i jobb. Det kan være mennesker som har lite eller mangelfull arbeidserfaring, som har falt ut av arbeidslivet på grunn av sykdom eller som har nedsatt arbeidsevne.
Før arbeidstreningen starter skal kandidaten, arbeidsgiveren og NAV være enige om målet med arbeidstreningen. Arbeidstreningen skal tilpasses deltakerens behov, kan inneholde elementer av opplæring hvis dette er relevant for å komme i arbeid.
Arbeidstrening skal aldri dekke grunnbemanningen. Kandidaten skal alltid være i tillegg til det vanlige personalet.
Arbeidstrening gir ikke pengestøtte til arbeidsgiveren. Men hvis arbeidstreningen fører til økte kostnader, er det mulig å søke om andre ordninger, som inkluderingstilskudd og mentortilskudd.
Hvis virksomheten ønsker å tilby arbeidstrening, må du som arbeidsgiver drøfte dette med representanter for de ansatte. Før dere tar imot en kandidat, er det lurt å involvere nærmeste leder og medarbeidere for å være best mulig forberedt.
Inkluderingstilskudd er en ordning hvor arbeidsgiver kan få dekket utgifter til tilrettelegging for personer på tiltak på arbeidsplassen. Tilskuddet kan gis i kombinasjon med andre ordninger, som arbeidstrening eller lønnstilskudd.
Mentortilskudd er en ordning hvor en medarbeider blir frikjøpt for å gi hjelp og veiledning til personer på tiltak på arbeidsplassen. Tilskuddet gis som regel i kombinasjon med andre ordninger, som lønnstilskudd eller arbeidstrening.
Tilskudd til sommerjobb - Hvis du som arbeidsgiver kan tilby sommerjobb til unge arbeidsledige som har behov for ekstra hjelp, kan du få støtte fra NAV.
Funksjonsassistent - Ansatte som har fysiske funksjonsnedsettelser eller som har nedsatt syn, kan få ordningen funksjonsassistanse. Ordningen betaler lønnen til en assistent som kan bidra med hjelp til gjøremål som av- og påkledning, lunsj, kopiering, tjenestereiser med mer.
Hjelpemidler - Ansatte kan ha behov for tilrettelegging og/eller hjelpemidler for å kunne utføre arbeidet best mulig. NAV kan gi varig utlån av hjelpemidler, tilskudd eller råd og informasjon om løsninger som kan dekke den ansattes behov.
Lese- og sekretærhjelp kan være aktuelt for mennesker som har sterkt nedsatt syn, og der hjelpen er nødvendig for at personen skal kunne utføre arbeidet, delta på arbeidstrening eller gjennomføre videreutdanning.
Tolking for hørselshemmede på arbeidsplassen – En ansatt som er døv, hørselshemmet eller døvblind, kan få tolketjenester på jobben dekket av NAV. NAVs tolketjenester gir tolking på tegnspråk, skrivetolking og tolke- og ledsagertjenester for døvblinde. Tolkingen kan skje ved at en tolk er fysisk til stede på arbeidsplassen eller via skjerm.
Noen mennesker på uføretrygd kan ha mulighet til å gjøre tilpassede oppgaver. Det kan da være aktuelt med ordningen Varig tilrettelagt arbeid.
Tiltaket foregår ved at arbeidsgivere ansetter og tilbyr arbeid som bidrar til å utvikle arbeidstakeren gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver.
Den ansatte får betalt vanlig uføretrygd. Arbeidsgiver får et månedlig tilskudd for å tilrettelegge for arbeidet.
Virksomheten kan også ta inn brukere med gradert uføretrygd. Dette er en vurdering som NAV og arbeidsgiver gjør sammen.
Arbeidsgiveren får et tilskudd fra NAV for varig tilrettelagt arbeid. Tilskuddssatsen er 6572 kroner per måned.
Tiltaksdeltakeren regnes som ansatt slik det er definert i arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiveren må lage en arbeidskontrakt for ansettelsesforholdet.
Virksomheten skal gi tilpassede oppgaver etter den ansattes ønsker, behov og forutsetninger:
Den ansatte får betalt uføretrygd fra NAV for arbeidet som utføres
Arbeidsgiveren kan gi bonuslønn til den ansatte inntil 1 G (1 G = 118 620 kroner). Dette skal eventuelt stå i arbeidsavtalen
Den ansatte skal få nødvendig oppfølging og skal få en fadder i bedriften
Arbeidstiden skal tilpasses den enkeltes forutsetninger, og skal stå i arbeidsavtalen
Å ta inn lærlinger i bedriften, er sosialt bærekraftig. Det bidrar til å utdanne unge mennesker til yrkesfagene. Kjenner du til Lærekandidatordningen?
Lærekandidatordningen er for elever som har behov for spesialundervisning i bedrift. Altså elever som har lærevansker og som ikke greier å stå i ordinære læreløp.
Gjennom å legge til rette for et lærekandidatløp kan bedriften din bidra til at elever med særskilte behov også kan få en yrkesutdanning. Typisk er dette elever som etter endt lærekandidatløp kan jobbe i bedriften gjennom VTA-O ordningen (se egen slide om VTA-O)
Har du lyst å vite mere om lærekandidatordningen kan du ta kontakt med opplæringskontorene, eller ta kontakt med nærmeste arbeidsinkluderingsbedrift (vekst-, eller attføringsbedrift)
Har du bedriftsintern opplæring, sertifiseringskurs, eller andre kompetansebyggende opplæringsprogram i din bedrift? Kan du legge til rette for at mennesker som står utenfor arbeidslivet kan inkluderes i din kurs og kompetanse-portefølje?
Om du har bedriftsinterne kurs, sertifiseringer eller opplæringsprogram som du tenker kan egne seg for flere enn dine egne ansatte, kan du ta kontakt med den nærmeste arbeidsinkluderingsbedriften og spørre om de har noen aktuelle arbeidssøkere/arbeidstakere.
Kanskje kan en av de som står utenfor arbeidslivet, og som følger dine bedriftsinterne kurs-, og opplæringsprogrammer, bli en av dine nye medarbeidere i fremtiden?
Har bedriften din delproduksjoner som settes ut til tredjepart? For eksempel monteringsoppdrag, dele-produksjon, logistikk og pakkeoppdrag, kantinedrift eller lignende?
Arbeidsinkluderingsbedriftene er hele tiden på jakt etter slike oppdrag for å skaffe arbeidsoppgaver til sine medarbeidere i VTA (varig tilrettelagt arbeid). Bedriftene er stort sett kvalitetssertifisert gjennom ISO og har stor leveransepunktlighet.
Arbeidsinkluderingsbedriften kan også etablere seg inne i din egen bedrift for å gjøre delproduksjoner.
I alle tilfeller vil du møte profesjonelle folk, som både kan det de produserer, og tar vare på mennesker som trenger litt ekstra tilrettelegging.
Ta kontakt med din lokale arbeidsinkluderingsbedrift og se hva dere kan gjøre sammen!
Gjør bedriften din mange innkjøp? Er dere underlagt lov om offentlige anskaffelser?
Vurder om anskaffelsen kan utføres av en arbeidsinkluderingsbedrift. I slike tilfeller kan en bruke ordningene:
– Reserverte anbud, betyr at en reserverer anskaffelsen til bedrifter med for eksempel 50 prosent av arbeidsstokken som jobber samtidig som de mottar uføretrygd.
– Inkluderende anbud, sett krav til at anbudsvinner forplikter seg til å ta inn en eller flere som står utenfor arbeidslivet i en arbeidspraksis, og samarbeider med en arbeidsinkluderingsbedrift. Det koster ikke noe, men utgjør en forskjell for de som trenger arbeidstrening/arbeidsutprøving.
Visste du at arbeidsinkluderingsbedrifter over hele landet tilbyr sykemeldingsoppfølging?
I en travel hverdag kan det være krevende å følge opp sykemeldte.
Arbeidsinkluderingsbedriftene er eksperter på systematisk sykemeldingsoppfølging, og kan følge opp dine ansatte på en profesjonell måte. De kan også tilby ekstern arbeidsutprøving når en ansatt har vært lenge sykemeldt, og bistår i omplasseringsprosesser og i dialogen med NAV.
Ta kontakt med din nærmeste arbeidsinkluderingsbedrift, du vil bli overrasket over hva de kan bidra med.