– Nord-Norgebanen vil stå i veien for en satsing på sjøveien. 280 milliarder skal man bruke på denne banen, og da vil det gå ut over nødvendige satsinger både på sjø og på vei, og på andre ting som vi trenger, sa Gammelsæter.
Han var invitert til studioet på bakgrunn av et opprop på NRK Ytring. Her tar Norske Havner – samt havnedirektørene i Tromsø, Harstad, Narvik, Bodø og Oslo – til orde for å skrinlegge Nord-Norgebanen til fordel for en storsatsing på sjø og eksisterende bane i landsdelen.
– Alle som har signert oppropet er svært godt kjent med området, og de har et stort engasjement for området, sa Gammelsæter i debatten.
– Her ligger det store ressurser som er viktig for å skape arbeidsplasser innen fiskeri, oppdrett, energi, mineraler og så videre.
Sjøtransporten er i endring
Programlederen påpekte at en tidligere utredning alt har konkludert med at Nord-Norgebanen ville blitt for dyr. Kostnadene ville ikke stå i forhold til samfunnsnytten.
– Problemet med disse utredningene er at man ikke viser godt nok til alternativet, sa Gammelsæter.
– Vi mener at de nye formene for sjøtransport som kommer nå, med større automatisering og hybride skip, vil gi en helt annen mulighet enn det som vi har hatt til i dag.
Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen tok derimot til orde for å bygge Nord-Norgebanen. Det ville være et viktig grep for å utvikle landsdelen, mente han, og pekte på at et flertall på Stortinget vil bygge den.
Etter hans syn gjorde den nye sikkerhetspolitiske situasjonen en slik bane enda mer aktuell. Den blir viktig både for Forsvaret, og for å sikre forsyninger til og fra våre Nato-allierte naboland.
Sjø og bane er fleksibelt
– Når det gjelder forsvarsbiten, er det øst-vestflanken som er viktig, parerte Gammelsæter. Og da er det Ofotbanen som er viktig.
– Og sjøtransporten er langt mer fleksibel enn det jernbanen kan være. Så vi tror nok at også i forsvarspolitiske hensikter så er det sjøtransporten kombinert med de banene vi har i dag som er viktige.
– Vi mener vi har et mye bedre alternativ med å kombinere opprustningen av disse to banene med ny og moderne sjøtransport som både vil være utslippsfri og som er mye billigere enn det som vi har i dag.