Kursleder Espen Grimmert ga mange nyttige tips om hvordan man skal nå ut med budskapet på Facebook og Instagram. 8. desember er han tilbake med tips og triks for LinkedIn. Foto: Steinar Q. Andersen
Det er fortsatt mulig å sikre seg nyttige tips og praktiske triks for å bli synlig i sosiale medier. 8. desember er det LinkedIn som er tema i vårt andre webinar i serien om sosiale medier.
Over 40 personer meldte seg på det første webinaret i SoMe-skolen, som er Samfunnsbedriftenes webinarserie om sosiale medier. Webinarserien fortsetter utover vinteren og våren med nytt webinar den andre fredagen hver måned.
– Evalueringen fra det første webinaret om Facebook og Instagram viser at 100 prosent er tilfreds eller svært tilfreds med nytteverdien. Stort bedre kan det ikke bli, sier kommunikasjonsdirektør Steinar Q. Andersen i Samfunnsbedriftene.
Tilbakemeldingene la vekt på at webinaret var lett forståelig med mange praktiske eksempler, og at foredragsholder Espen Grimmert var entusiastisk og "to the point".
– Vi merker at det er mange medlemmer som er usikre på hva slags tilstedeværelse de skal ha i sosiale medier. Denne webinarserien skal sørge for at deltakerne kan lage bedre innhold for sine bedrifter og sørge for at de når ut til nye målgrupper.
Verktøykasse
SoMe-skolen skal gi deltakerne en verktøykasse for at deres bedrifter skal mestre sosiale medier best mulig. Derfor er det lagt opp til temaer som dekker de viktigste områdene som bedriftene bør håndtere.
– Vi lærer tips og triks om sosiale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn, men i serien har vi også kurs om søkemotoroptimalisering, hvordan man holder god dialog i sosiale medier, samt hvordan man lager gode videoer – som vi vet er det innholdet som virker best, sier Andersen.
Det er ikke for sent å melde seg på hele webinarserien, selv om man gikk glipp av det første webinaret.
– Vi ønsker at flest mulig skal få sjansen til å delta på hele serien. De som ikke rakk å bli med fra start, vil få tilsendt lysbildene og lenke til opptak av det første webinaret om Facebook og Instagram, sier Andersen.
Han forteller at det selvsagt er mulig å delta på enkeltwebinarer også.
– Det kan jo være noen som føler de mestrer sosiale medier bra, og som først og fremst er opptatt av videoproduksjon eller hvordan man håndterer kommentarer og dialog med besøkende. Samtidig er det nok mange av de som mener de har brukbar kontroll – meg selv inkludert – som får mange aha-opplevelser underveis i alle webinarene.
Vurderer flere webinarer
Foreløpig er det satt opp webinarer hver måned fram til mars, men det kan bli aktuelt å utvide serien.
– Vi snuser litt på webinarer om Snapchat, TikTok og andre plattformer, og så har vi fått flere tips om temaer som deltakerne er opptatte av. Noen ser gjerne at vi har et eget webinar om regler som eventuelt begrenser hva kommunale selskaper kan gjøre i sosialer medier.
– Etter at vi har sett hvordan det går med de første webinarene, tar vi derfor en vurdering for å se hvordan vi eventuelt skal utvide webinarserien, sier Andersen.
Espen Grimmert inntar posisjonen, mens Marko Milosevic stiller inn kamera og Marina Djoric gjør klar til sending av webinaret. Foto: Steinar Q. Andersen