- Den beste måten å bekjempe en brann på, er å sørge for at den aldri starter, sier direktør Øistein Gjølberg Karlsen i Samfunnsbedriftene Brann og redning.
- Da er det svært viktig å følge opp risikoutsatte personer, som kan sette både seg selv og andre i fare. Og med denne veilederen har vi nå fått et nyttig redskap.
- Jeg vil takke DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) for godt samarbeid. Vi i Samfunnsbedriftene har bidratt gjennom hele prosessen og kommet med en rekke innspill underveis.
Følge opp bekymringsmeldinger
Veilederen tar for seg hvordan ansatte i brann og redning bør gå frem for å:
- undersøke, vurdere og evaluere bekymringsmeldinger
- organisere arbeidet internt og skape samarbeid med andre instanser
- føre tilsyn med forholdene som utløste bekymringen
- håndtere taushetsplikten til de involverte.
- Veilederen skal bidra til at man vet hva man skal gjøre med en bekymringsmelding. Det gjelder både forhold som brannkonstablene avdekker selv, og forhold som meldes inn av andre, for eksempel helse- og omsorgsarbeidere.
Gir viktige avklaringer
- Alle brann- og redningsvesen må ha rutiner for å håndtere bekymringsmeldinger på en god måte. Og denne veilederen avklarer ting som det tidligere har vært mange spørsmål rundt.
- Det gjelder blant annet hvordan man skal arkivere bekymringsmeldinger, og hvordan man skal vurdere en persons «bo-kompetanse». Det er også en egen del med «ofte stilte spørsmål».
- Vi håper at denne veilederen får god spredning, og at dette viktige temaet blir satt på dagsordenen i brann- og redningstjenestene rundt omkring i hele landet.