Kystverket har forslag til satser for losavgift og sikkerhetsavgifter for 2022 ute på høring.
- Norske Havner mener at staten må fjerne sikkerhetsavgiften. Sikkerhetsavgiften er en avgift norske rederier betaler for veitrafikksentraler på sjø, fortsetter Litsheim.
- Ved å fjerne denne avgiften og ta kostnadene over statsbudsjettet, så er dette et lite skritt i retning av mer like konkurransevilkår mellom transportformene. Like konkurransevilkår mellom vei, sjø, bane og luft, er vesentlig om en skal få til en bærekraftig transportsektor, fortsetter Litsheim
Kystverket har utarbeidet et forslag for avgiftssatser for 2022. Losavgiftene øker med om lag 5 prosent og sikkerhetsavgiftene med i overkant av 2 prosent.
- Situasjonen er at brukerne i dag betaler for 4 av 5 sjøtrafikksentraler, mens den ene betales fullt ut av staten. Norske Havner har over lengre tid hevdet at disse bør finansieres fullt ut av staten. En finansiering som heller ikke vil være i strid med noen EU-regler, sier Litsheim. En kan altså ikke bruke EU regler som alibi for manglende politisk vilje her, poengterer Litsheim.
- Hvis sentrale myndigheter ønsker mer likeverdige konkurransevilkår mellom transportformene, og dermed bidra i en mer bærekraftig retning, så er tiden overmoden med å ta det finansielle ansvaret for den virksomheten som finansieres gjennom sikkerhetsavgiften, avslutter Litsheim.
Les høringssvaret fra Norske Havner