Det sier administrerende direktør Øivind Brevik i Samfunnsbedriftene.
– I medlemsundersøkelsen har digitalisering og KI i flere år blitt trukket fram blant de viktigste sakene vi bør jobbe mer med. Samtidig viser arbeidslivsundersøkelsen at nettopp teknologisk kompetanse er en stor mangelvare for mange medlemmer.
– Vår satsing på KI vil neppe løse alle kompetanseproblemer hos medlemmene, men det vil bidra til mindre usikkerhet om hvordan KI påvirker våre medlemmer, og samtidig hjelpe dem til å utnytte denne teknologien for å produsere bedre tjenester, sier Brevik.
Webinarserie ...
Denne våren starter Samfunnsbedriftene en serie med webinarer om KI. Den skal dekke alt fra helt grunnleggende ferdigheter for å utnytte teknologien blant de ansatte, til mer avanserte temaer som hvordan man kan klargjøre bedriften for mer avansert bruk av KI.
Det første webinaret holdes 13. mars og heter ganske enkelt «Kunstig intelligens (KI) i et nøtteskall». Det er ment som en generell introduksjon, men inneholder også praktisk veiledning i «prompting», som er de instruksjoner man bruker for å utnytte KI.
Meld deg på gratis webinar: Kunstig intelligens (KI) i et nøtteskall
– Vi har selv hatt våre ansatte på kurs i grunnleggende bruk av KI, og det har vært svært nyttig. I dag har vi en egen arbeidsgruppe som ser på hvordan vi kan utnytte denne teknologien, vi har startet et pilotprosjekt for å betjene medlemmene bedre ved hjelp av KI, og vi har enkeltansatte som opparbeider seg solid kompetanse på feltet, sier Brevik.
For å senke terskelen for å tilegne seg kunnskap om KI, har Samfunnsbedriftene valgt å tilby det første webinaret gratis for medlemmene.
... og nettverk
Øivind Brevik mener det er svært viktig å dele kunnskapen, slik at flere får nytte av den.
– I forbindelse med webinarene om KI, ønsker vi også å opprette et eget nettverk der medlemmene kan møtes for å diskutere både små og store utfordringer knyttet til KI.
– Det blir over samme lest som våre HR-nettverk, der vi sørger for å etablere nettverket og legge til rette for samlingene, mens det er medlemmene selv som styrer det faglige innholdet.
Meld din interesse for KI-nettverket her
– Erfaring viser at dette er en svært god modell der nettverksmedlemmene henter ut erfaring og diskuterer konkrete utfordringer i sin egen arbeidshverdag. Jeg føler meg trygg på at dette vil gi svært verdifull erfaringsdeling på tvers av både bedrifter og bransjer, sier Brevik.
Mer utover våren
Mens det første webinaret tar for seg de helt grunnleggende tingene rundt KI, blir det mer avansert utover våren.
– Det neste webinaret vil gå inn på bruk av generativ KI i praksis, hvor det tas et dypdykk i utvalgte bruksområder, for eksempel effektivisering, innovasjon og kundedialog. Deretter vil webinarene ta for seg hvordan man gjør bedriften KI-klar, tilpassing av ulike KI-assistenter til eget bruk, og en rekke eksempler fra medlemmer som allerede har gjort gode erfaringer med KI, sier Brevik.
Han oppfordrer medlemmene til å følge med på nyhetsbrevene fra Samfunnsbedriftene for å få med seg de siste nyheter og møteplasser om KI.
Ikke abonnent på nyhetsbrev? Meld deg på her!