– Nå vil vi innføre nye begrensninger som ivaretar hensynet til både bærekraftig forvaltning og bedre kontroll i havnene, sa fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) da hun lanserte nyheten 5. juli.
Bakgrunnen er sanksjonene som Norge og EU har innført mot Russland etter landets angrepskrig mot Ukraina.
– Vi har stor forståelse for regjeringens behov for å ha god kontroll på russiske fartøy slik den sikkerhetspolitiske situasjon er nå. Vi er derfor innforstått med disse innstrammingene, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.
Ønsker mer dialog
– Jeg skulle likevel ønsket meg en noe bedre dialog med regjeringen i denne saken, ikke minst i forhold til kompenserende tiltak. For dette setter noen lokalsamfunn i en vanskelig situasjon. De er også viktige å opprettholde i et beredskapsperspektiv.
Regjeringen har i tillegg besluttet å forsterke politiets kontrollaktivitet i de tre havnene, med særlig vekt på Båtsfjord. Tolletaten skal samarbeide og dele informasjon tettere med politiet og Politiets sikkerhetstjeneste (PST).
– Vi har stengt alle havner for russiske fartøy, med unntak av tre havner som er delvis åpne for russiske fiskefartøy, sa justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) da innstramningene ble kunngjort.
– Kontrollaktiviteten er allerede høy, men politi og toll forsterker nå sin kontroll, og vi stiller strengere krav til russiske fiskefartøy ved opphold i havn.
Krevende avveininger
Ikke minst i vår nordligste landsdel ligger det krevende avveininger bak sanksjonene mot russiske fartøy.
– Det er en grunnleggende norsk interesse å ivareta fiskebestandene i Barentshavet. Det er viktig for sysselsetting og bosetting i nord, og særlig i Finnmark, sa fiskeri- og havminister Sivertsen Næss.
– Samtidig må vi sikre at det ikke foregår uønsket aktivitet i de tre havnene som er delvis unntatt fra det omfattende havneforbudet vi har langs kysten.