– Man anbefaler ikke et medlemskap man ikke føler at man får noe igjen for. Så dette er et tydelig tegn på at vi gjør en forskjell for medlemmene våre, sier administrerende direktør Øivind Brevik i Samfunnsbedriftene om årets medlemsundersøkelse. Foto: Jill Johannessen
– Det er veldig hyggelig at hele 78,2 prosent av våre medlemmer vil anbefale medlemskap til andre, sier Øivind Brevik i Samfunnsbedriftene.
Samfunnsbedriftene gjennomførte sin årlige medlemsundersøkelse i november, og den viser at det fortsatt er svært høy tilfredshet i medlemsmassen.
84,2 prosent sier at de er ganske eller svært godt fornøyde med medlemskapet.
– Tilfredsheten blant medlemmene har vært stabilt høyt de siste årene. Det er vi svært glade for, sier administrerende direktør Øivind Brevik i Samfunnsbedriftene.
84,2 prosent av medlemmene i Samfunnsbedriftene sier at det er fornøyde med medlemskapet.
Til stede for medlemmene
Tilfredsheten med tilgjengelighet og responstid når medlemmene tar kontakt med Samfunnsbedriftene, holder seg også på samme nivå som i fjor.
– Det er vi utrolig stolte av. Tilfredsheten økte med hele tre prosentpoeng til 88,5 prosent i fjor, og dette viser at vi har klart å være tilgjengelige for medlemmene også det siste året, sier Brevik.
Han forteller at dyrtid, inflasjon og stram kommuneøkonomi har vært en utfordring for mange av medlemmene.
– Derfor er det godt å se at medlemmene føler at de får hjelpen de trenger fra oss når det er urolige tider.
88,5 prosent av medlemmene sier at de er tilfredse med tilgjengelighet og responstid.
Fornøyd med tjenestene
I undersøkelsen får også medlemmene mulighet til å uttale seg om de ulike arbeidsområdene Samfunnsbedriftene jobber med.
– Dette varierer en del fra bransje til bransje, men det er stor tilfredshet i alle bransjer. De to siste årene har vi også ligget en del høyere på arbeidsliv, juss, tariff, kommunikasjon og møteplasser enn tidligere, sier Brevik.
– Og så er det alltid betryggende at medlemmene trekker fram tariff og arbeidsliv/juss som de viktigste tjenestene hos oss. Det er jo dette som skiller oss som arbeidsgiverorganisasjon fra andre typer interesseorganisasjoner.
Flere anbefaler medlemskap
Øivind Brevik er spesielt fornøyd med at et økende antall medlemmer vil anbefale medlemskapet til andre. I 2023 var det 75,8 prosent som sa at det var ganske eller svært sannsynlig at de ville anbefale et medlemskap til andre. I 2024 har dette økt til 78,2 prosent.
– Medlemmene vil ikke anbefale et medlemskap de ikke føler at de får noe igjen for. Så dette er et tydelig tegn på at vi gjør en forskjell for medlemmene våre. Det gir en utrolig motivasjon og entusiasme til å stå på enda hardere for våre medlemmer, sier Brevik.
78,2 prosent av medlemmene vil anbefale et medlemskap i Samfunnsbedriftene til andre selskaper.
Eierstyring viktigst
– Som medlemsorganisasjon er det selvsagt medlemmenes utfordringer som er våre utfordringer. Derfor spør vi også medlemmene om hvilke saker de mener vi bør ha fokus på framover, sier Brevik.
– I år har vi også spurt dem om eierstyring og rolleforståelse blant eierne, og det viser seg å være den klart viktigste saken for mange.
Brevik legger til at han ikke er overrasket over resultatene.
– Vi har jobbet mye med eierstyring de siste årene, og våre advokater holder svært mange styrekurs der eierstyring er en viktig komponent. Vi får også mange henvendelser fra medlemsbedrifter som vil ha et større fokus på dette.
– Når flertallet likevel rangerer eierstyring så høyt som dette, er det åpenbart at vi kommer til å jobbe enda mer med dette i 2025, sier Brevik.
Eierstyring er den viktigste saken for medlemmene i Samfunnsbedriftene.