Hovedregelen er at arbeidstaker skal ansettes fast, slik at arbeidet løper uten tidsbegrensning til det sies opp av en av partene, jf. arbeidsmiljøloven § 14-9 (1).
Begrunnelsen for dette er at arbeidstakeren, og samfunnet ellers, har behov for stabile, trygge og forutsigbare arbeidsforhold. Et av arbeidsmiljølovens formål er nettopp å sikre trygge ansettelsesforhold.
På den andre siden kan arbeidsgiver ha behov for fleksibilitet i arbeidsstokken og dette begrunner at arbeidsgiver må kunne ansette midlertidig ved behov. Fordelen både for arbeidstaker og arbeidsgiver er at arbeidsforholdet har en avtalt sluttdato, da det opphører uten oppsigelse. Dette gir forutsigbarhet og forutberegnelighet for begge parter.
Arbeidsmiljøloven åpner derfor for noen bestemte unntak fra hovedregelen om fast ansettelse. Unntakene er uttømmende angitt i § 14-9 (2). Under gjennomgår vi disse unntakene.
Arbeid av midlertidig karakter, jf. aml. § 14-9 (2) a
Alternativet «arbeid av midlertidig karakter» viser til de tilfellene der behovet for midlertidig arbeidskraft er knyttet til arbeidsoppgaver som er midlertidige. Et typisk eksempel på dette er at bedriften skal gjennomføre et prosjekt som har et definert forløpt og krever mer eller annen arbeidskraft enn det bedriften ellers har bruk for.
Når prosjektet er ferdig vil dermed bedriften ikke lenger har behov for den arbeidskraften som prosjektgjennomføringen krever. Andre eksempler er utredningsarbeid i forbindelse med forskning, sesongarbeid hvor arbeidet bare kan utføres en bestemt årstid, et byggeprosjekt eller lignende.
For at den midlertidige ansettelsen skal være lovlig må midlertidigheten være reell. Det er altså ikke tilstrekkelig å kalle arbeidsoppgavene «prosjekt» dersom arbeidet i realiteten bærer preg av å være normale for virksomheten. Arbeid som normalt og løpende utføres i den ordinære driften i virksomheten, begrunner som hovedregel ikke midlertidig ansettelse etter § 14-9 (2) a).
Vikariat, jf. aml. § 14-9 (2) b
Alternativet «arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat)», viser til de tilfellene der én eller flere ansatte har fravær fra stillingen sin og det er behov for å ansette noen for å dekke opp for dette fraværet.
De vanligste eksemplene er i forbindelse med ferieavvikling, permisjoner, sykefravær eller midlertidige omdisponeringer internt i bedriften. Vikaren må altså fylle bestemte arbeidsoppgaver eller stilling i andre arbeidstakeres fravær. Det er her ikke arbeidsoppgavene som er av midlertidig art, men behovet for å dekke opp for andre ansattes fravær, som er midlertidig.
Forutsetningen for midlertidig ansettelse etter § 14-9 (2) b) er at noen faktisk er fraværende, og at vikaren dekker et arbeidskraftsbehov som skyldes dette fraværet.
Den som er midlertidig ansatt, kan være vikar for én eller flere personer og de det vikarieres for trenger ikke å navngis. Arbeidsgiver kan også benytte samme arbeidstaker som vikar flere ganger.
Dersom det blir mange sammenhengende vikaravtaler som ikke beskriver hvem det vikarieres for kan det imidlertid bli problematisk for arbeidsgiver å dokumentere i ettertid at det foreligger reelle vikariater.
Dersom bedriften har et konstant og forutsigbart udekket behov for arbeidskraft, kan den ulovfestede grunnbemanningslæren slå gjennom og gi vikaren rett til fast ansettelse.
Litt forenklet går grunnbemanningslæren ut på at dersom det foreligger et noenlunde konstant, økt arbeidskraftsbehov i virksomheten, skal dette dekkes gjennom faste ansettelser.
Andre grunnlag for midlertidig ansettelse: praksisarbeid, arbeidsmarkedstiltak og ansettelse i organisert idrett, jf. aml. § 14-9 (2) c), d) og e)
Loven åpner også opp for midlertidig ansettelse i praksisarbeid. I rettspraksis er det lagt til grunn at «praksisarbeid» både omfatter praktisering av kunnskap den midlertidige ansatte allerede har, og når arbeidstaker skaffer seg ny kunnskap gjennom praksisarbeidet.
Det avgjørende er om arbeidet tar sikte på opplæring eller kvalifisering innenfor et fagområde.
Deltakelse i
arbeidsmarkedstiltak i samarbeid med NAV gir også hjemmel til midlertidig ansettelse. Begrunnelsen er å gjennomføre en effektiv arbeidsmarkeds- og attføringspolitikk. Hvilke arbeidsmarkedstiltak som er omfattet er regulert i
tiltaksforskriften.
Loven gir også adgang til å ansette midlertidig for idrettsutøvere, trenere, dommere og andre ledere innenfor den organiserte idretten.
Tre års-regelen, jf. aml. § 14-9 (7)
Arbeidstaker som er midlertidig ansatt etter § 14-9 (2) a) og/eller b) i mer enn tre år sammenhengende skal regnes som fast ansatt. Det betyr at det alminnelige stillingsvernet trer i kraft, og arbeidsforholdet løper videre uten tidsbegrensning.
Virkning av brudd på reglene om midlertidig ansettelse
Dersom arbeidsgiver ansetter midlertidig uten tilstrekkelig eller reell hjemmel i noen av unntakene over fremgår det av aml. § 14-11 (1) at retten etter påstand fra arbeidstaker skal avsi dom for at det foreligger et fast arbeidsforhold. Det innebærer at de vanlige reglene om stillingsvern gjelder for arbeidstaker.
Arbeidsgiver som vurderer å ansette midlertidig må derfor sikre at vilkårene for å gjøre unntak fra hovedregelen om fast ansettelse er oppfylt. Konsekvensen kan ellers bli at bedriften må gå veien om oppsigelse for å avslutte et arbeidsforhold som i utgangspunktet var ment å være midlertidig.