– 80 prosent av den norske befolkningen bor langs kysten. Ca. 90 prosent av det vi eksporterer, det går sjøveien via en havn. Den store verdiskapningen skjer langs kysten i Norge, sa Gammelsæter.
Han understreket at standarden på fylkesveiene er blitt stadig dårligere de senere årene. Og at det nå er på tide å gi dem en skikkelig opprustning.
– Formelt sett er fylkesveiene et fylkeskommunalt ansvar, svarte Gammelsæter da han ble spurt om hvem skal sørge for denne opprustningen.
– Men staten har lommeboken. Vi tenker at det i neste nasjonal transportplan må bli en større andel som går til fylkesveiene.
Staten har ikke fulgt opp
– Fylkeskommunene har vist seg å gjøre en veldig god jobb ut fra forutsetningene som de har, men staten har ikke fulgt opp på en like god måte, sa han og illustrerte med et bilde:
For hver krone man har brukt på fylkesveiene, så har man brukt en krone og seksti øre på riksveiene. Den manglende satsingen går også ut over havnene, som ofte ligger ved fylkesveier og som er avhengige av gode forbindelser.
– Staten har ikke stilt opp tilstrekkelig for å utvikle, forbedre og vedlikeholde fylkesveinettet i forhold til det man har gjort med riksveinettet.
Vedlikeholdsetterslepet er en del av det som truer utviklingen langs kysten, medga fylkesordfører Hans-Jacob Bønå i Finnmark. Men man må evne å se fylkesveiene og riksveiene i sammenheng, påpekte han.
– Fylkeskommunene overtok et nedslitt veinett. For Finnmarks del så der det 1503 kilometer med fylkesveier. Etterslepet er nå på 3 milliarder. Det er ikke bare å ta igjen når det ikke kommer friske penger fra staten.
Bønå påpekte også at svært mye av pengene går til vintervedlikehold. Og at det trolig bare vil øke når klimaet gir mer uvær fremover.
Lover et løft i NTP
Det var enighet om at fylkesveiene er viktige og at de nå må få et løft.
– Fylkesveiene spiller en helt sentral rolle i den næringsutviklingen som skjer langs kysten. Og vi ønsker jo økt eksport, statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet.
– Vi har ambisjoner om å vise tydelig satsing både på fylkesveiene og på de nordligste fylkene. Det kommer vi til å se igjen når ny nasjonal transportplan snart blir lagt frem.
– Om folk skal kunne bo og jobbe i hele Norge, så er vi avhengige av at infrastrukturen fungerer og henger sammen. Og da må både riksveinettet og fylkesveinettet henge sammen helt ut til havner og produksjonssteder rundt forbi i landet.
Fylkeskommunene skal med
– Nå har vi fått kartlagt tilstanden på fylkesveinettet som viser et betydelig vedlikeholdsetterslep, ca. 100 milliarder, sa statssekretæren.
– Vi skal lage en helhetlig og forpliktende plan, sammen med fylkeskommunene, som jo har det formelle ansvaret. Og det er en plan som jeg vil presentere i ny nasjonal transportplan som jeg legger frem før våren.
Han påpekte også at fylkeskommunenes frie inntekter økte med 1,8 milliarder i 2024. Og at det samtidig har vært en satsing på drift og vedlikehold.