Søk

Norske Havner på ESPO Business Platform

Fra venstre: Arnt-Einar Litsheim, fagdirektør Norske Havner; Marie-Caroline Laurent, generalsektetær CLIA; Ingvar M Mathisen, styreleder Norske Havner og Tore Gautesen havnedir i Karmsund havn. Foto: Norske Havner
|
Publisert:
12. januar 2023

- Dette er en ny arena der toppledere i europeiske havner møtes til en uformell prat rundt et tema, sier fagdirektør Arnt-Einar Litsheim.

En delegasjon fra Norske Havner deltok på den europeiske havneorganisasjonen (ESPO) sin Business Platform medio desember.
Business Platform legges i forbindelse med at ESPO sin Executive Committee har sitt ordinære møte. Tema for årets møte var fokus på langtidsplanlegging i omskiftende omgivelser. Havnene HAROPA, Esbjerg, Rotterdam og Ionian holdt innledende innlegg.
- Et hovedtrekk er at havnene ikke lenger er så opptatt av antall tonn og teus, men heller det bidraget de har for landenes økonomi, sier Litsheim.

Grønnere cruise

I forkant hadde Norske Havner et møte med generalsekretær Marie-Caroline Laurent i Cruise Lines International Association (CLIA). Hovedtemaet var cruisenæringens avkarbonisering og omdømme.
- En rekke reguleringer fra EU vil få følger for cruise. Vi var enige om å arbeide sammen for å sikre en bærekraftig cruisenæring, sier Litsheim
- Cruisevirksomheten er svært viktig for mange norske havner, sa havnedirektør Tore Gautesen i Karmsund Havn etter møtet. - Det var positivt å møte lederen av CLIA å høre de tydelige og forpliktende miljøambisjonene som organisasjonen har på vegne av en samlet cruisenæring.
- CLIAs medlemmer har ikke bare vedtatt ambisiøse miljømål. Cruisenæringen er også svært viktig for å utvikle miljøteknologi til rederinæringen. Mange innovasjoner som kommer fra cruisenæringen, er tatt i bruk i andre skipssegmenter.

Havnenes utfordringer

- Havnene i Europa står overfor mange utfordringer de neste tiårene. Den største og mest krevende er overgangen til et lavkarbonsamfunn, hvor havnene spiller en viktig rolle.
- Aktørene i Rotterdam havn står for nærmere 50 prosent av alle utslipp i Nederland. Det kommende tiåret er deres viktigste strategiske mål å redusere utslipp og bidra til det grønne skiftet. For dem er det et «licence to operate». Også krigen i Ukraina har stor påvirkning for flere havner, særlig for havnene rundt Svartehavet.
- Ellers var det interessant å høre at flere av de store europeiske havnene opplever god støtte fra myndighetene i sine land når det gjelder å skaffe nye areal/regulere store områder.
- Her har vi mye å lære i Norge. Skal vi lykkes i fremtiden, er vi avhengige av god arealtilgang. Da må norske myndigheter være offensive og prioritere tilrettelegging.

Havnenes talerør i Europa

- ESPO er avgjørende for å sikre gode rammebetingelser for havnene. Vi har flere eksempler de siste årene på det gode arbeidet ESPO har bidratt med overfor EU-institusjonene.
- Dette gjelder ikke minst innsatsen med EUs havnepakker (havneforordning) og GBER (gruppeunntak), sier styreleder Ingvar M. Mathisen i Norske Havner.
- Det blir viktig for Norske Havner fremover å investere mer tid og ressurser på europeisk nivå. Her legges rammene for transportpolitikken fremover, avslutter Mathisen.

Les mer om

Hold deg oppdatert!

Vi gir deg siste nytt fra skjæringspunktene mellom fag og politikk, og mellom arbeidsliv og jus. Du får relevante og forståelige nyheter rett i innboksen din.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
E-postadresse
post@samfunnsbedriftene.no
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern