I dag har Samfunnsbedriftene to HR-nettverk der medlemmene kan tilegne seg ny kompetanse og løse problemer i jobbhverdagen ved å lære av andre med lignende utfordringer.
– I nettverket kan du utvikle deg selv ved å dele utfordringer og få nyttige tips innen alt fra praktiske verktøy til strategisk HR-arbeid, sier administrasjonssjef Tone Forssell Solsrud i Veas som leder det ene nettverket.
– De andre i nettverket har som regel jobbet med de samme utfordringene som jeg har, og vi kan derfor dele nyttig innsikt og råd til beste løsning. Vi har jo også kunnet velge tema for nettverkssamlingene og har hatt finansiering til å invitere inn eksterne foredragsholdere. Dette har økt min kompetanse, sier Solsrud.
Selvstyrte
HR-nettverkene i Samfunnsbedriftene er selvstyrte. Hver av dem velger selv en leder og eventuelt en arbeidsgruppe som planlegger kommende arrangementer og innhold. Samfunnsbedriftene stiller med møterom og følger opp nettverket når det er behov for planlegging eller annen praktisk hjelp.
– Dette er et tilbud til de som har ansvar for HR hos våre medlemmer. Det kan være både personalmedarbeidere, personalsjefer, HR-sjefer, daglige ledere eller administrerende direktører, sier rådgiver Bjørg Wølneberg som koordinerer arbeidet med Samfunnsbedriftenes HR-nettverk.
Hun forteller at Samfunnsbedriftene i dag har to HR-nettverk med totalt 60 deltakere. I år er det planlagt fire møter i hvert nettverk, siden medlemmene selv ønsker hyppigere møter enn de 2-3 årlige møtene som nettverkene hadde fra starten i 2019.
– Disse nettverkene er svært populære, og vi får tilbakemelding fra en rekke medlemmer som ønsker å delta. Vi ser derfor på muligheten for å opprette et tredje HR-nettverk, og vil lufte tanken med våre medlemmer. De som er interesserte kan sende oss en e-post til
arrangement@samfunnsbedriftene.no, og så kontakter vi alle og gir mer informasjon om deltakelse, sier Wølneberg.
Faglig lyspunkt
Bidragsyterne til nettverkene er både eksterne aktører, representanter fra medlemsbedrifter og ansatte i Samfunnsbedriftene. Blant temaene er endringsledelse, kultur- og organisasjonsutvikling, sykefraværsoppfølging, digitalisering, HRs utvikling og rolle og hjemmekontor.
– Møtene i nettverket er alltid faglige lyspunkter og en måte å heve blikket i en ellers travel hverdag. Vi tar opp spennende temaer og har gode og interessante diskusjoner, sier personal- og HMS-sjef Daniela Wenzel i FolloRen. Hun er leder av det andre HR-nettverket i Samfunnsbedriftene.
– Jeg tar alltid med meg nyttig kunnskap fra møtene, og jeg har flere ganger igangsatt nye prosjekter på jobben som er inspirert av temaer og diskusjoner i nettverket.
Hun mener det er veldig givende å møte andre i lignende organisasjoner og se at de har de samme utfordringene.
– Man møter mange flotte og interessante personer i nettverket, og vi stiller spørsmål og hjelper hverandre også mellom møtene. I tillegg bidrar nettverket til tettere bånd til Samfunnsbedriftene. Vi har klart å holde nettverket godt i gang gjennom koronapandemien. Imidlertid er fysiske møter i Samfunnsbedriftenes lokaler ekstra givende. Da blir man bedre kjent med de andre deltakerne i nettverket, og kan samtidig ha uformelle møter med noen av de ansatte i Samfunnsbedriftene, sier Wenzel
– Det kan virke vanskelig å lage plass til nettverksmøter i en travel kalender. Men etter møtene er jeg alltid veldig glad for at jeg har prioritert HR-nettverket, og går i gang med mine oppgaver med ny motivasjon og inspirasjon.