Innen 2030 skal avtalepartene få utslippene fra sjøfart og fiskeri ned til halvparten av nivået som utslippene lå på i 2005. Partene skal også jobbe for å nå målet om netto null i klimagassutslipp fra skipsfarten innen 2050.
– Klima og miljø står sentralt i alt Oslo Havn gjør, og vi lever i det grønne skiftet i praksis. Det er derfor en stor glede at dere kommer til oss for å signere en avtale om klimapartnerskap.
Det sa Ingvar M. Mathisen – havnedirektør og styreleder i Norske Havner –
da avtalen ble undertegnet ved soloppgang i Skur 38 på Vippetangen i Oslo Havn.
Havn kutter utslipp
Havnen som han leder har kuttet utslippene med 35 prosent siden 2017. Dette har man blant annet fått til ved å bygge landstrømanlegg for utenriksfergene, cruiseskip og bulkskip. Snart kommer det også anlegg for containerskip og tankskip.
– Miljøarbeidet i Oslo Havn har utgangspunkt i nullutslippsplanen som byrådet vedtok i 2018, og som både offentlige og private aktører nå jobber målbevisst for å realisere.
– Det viser at klimapartnerskap og samarbeid mellom virkemiddelapparatet og næringen fungerer. Vi er derfor positive til klimapartnerskapet mellom regjeringen og den maritime næringen, sa styrelederen i Norske Havner.
Nytt klimasamarbeid
– Ved å inngå et maritimt klimapartnerskap, etablerer vi en plattform for samarbeid med organisasjoner i sjøfart og fiske, hvor vi kan identifisere flaskehalser, adressere utfordringer og diskutere muligheter for den videre utviklingen av grønn skipsfart.
– Vi skal skape jobber og kutte utslipp i skipsfarten, og staten skal bidra. Blant annet har Enova i året som gikk finansiert grønne løsninger til havs med over 2 milliarder kroner, sa klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.
– Støtte til utbredelse av klimavennlige løsninger innenfor sjøfart blir viktig fremover også, og innspill fra næringen blir viktig for oss å lytte til, la han til.