- Dette er en ambisiøs målsetning. Men den er helt oppnåelig så lenge vi prioriterer å investere i norske havner fremover, sier fagdirektør Arnt-Einar Litsheim i Norske Havner.
Det var i vinter at en ekspertgruppe la fram
Maritim21-Strategi – en strategi for det maritime Norge. Her skal Norge ta en ledende posisjon i det grønne skiftet. Det skal vi gjøre ved å satse på digitalisering og nye teknologier.
- Hele den maritime sektoren skal omdannes til en grønn og bærekraftig sektor. I et slikt grønt omskifte vil havnene, som er bindeleddet mellom sjø og land, spille en avgjørende rolle. Havnene må derfor rustes til å kunne ivareta en slik fremtidig rolle, sier Arnt-Einar Litsheim.
Europa setter standarden
Ekspertgruppen konkludere med at Norge er avhengig av et omfattende og forpliktende internasjonalt regelverk, om en skal lykkes som ledende maritime aktør. Gruppen peker spesielt på det som skjer i EU-systemet.
EUs har som målsetning å redusere klimagassutslippene med 55 prosent innen 2030, og å etablere en bærekraftig omstilling i 2050. Det vil kreve 90 prosent reduksjon av transportutslippene i EU innen 2050.
Dette gjelder alle transportformene, også skipsfarten. De ulike reguleringene som nå er under oppseiling i EU (AFIR, FuelEU Martime og ETS) er konkrete eksempler som skal bidra i denne omstillingen.
Havner blir «energihubber»
Rapporten peker på viktigheten av lav- og nullutslippsløsninger som hydrogen og amoniakk for skip. For de store containerskipene må en finne løsninger som innebærer nye nullutslippsløsninger.
- Det vil i fremtiden være behov for drivstoff i flere havner enn tidligere. Skal skipsfarten klare målene, må havnene øke investeringsnivået fremover, avslutter Litsheim.