I utgangspunktet er det en god tanke å lage en felles transportplan for hele landet. Det er dyrt å investere i transportinfrastruktur, og det er viktig at vi bruker pengene mest mulig fornuftig i forhold til de behovene samfunnet har.
For å få en best mulig transportplan, er det viktig å se ulike transportformer i sammenheng – og velge de som er best egnet for ulike formål.
Vi skal bruke 110 milliarder kroner i året på slike investeringer, og da er det viktig at vi ikke gjør investeringer som går på tvers av andre viktige målsettinger i samfunnet, slik som trafikksikkerhet, luftforurensning, klima og miljø.
20 år med NTP
Den første nasjonale transportplanen kom for over 20 års siden, men den ble laget på en måte som ikke holder i 2024. Det ble understreket av flere offentlige utredninger og fagmiljøer både før og under behandlingen.
Mange etterlyste en skikkelig evaluering av arbeidet med NTP, både faglig arbeid og politisk prosess. Det har man dessverre hoppet galant over. Frykter politikerne svar de ikke ønsker?
Som om det ikke allerede var mange nok tiltak i NTP, klarte et flertall på Stortinget å få inn ytterligere åtte nye prosjekter. Det skjedde mot regjeringens vilje og uten enighet om finansiering.
Det store spørsmålet er derfor om man kan stole på en slik langtidsplan – eller om det bare blir en ny urealistisk ønskeliste med prosjekter som vil mangle finansiering. Og hva skjer om det blir regjeringsskifte neste høst? Får vi da enda en ny transportplan?
Transport vs. forsvar
Kontrasten er stor til behandlingen av langtidsplanen for Forsvaret, der et enstemmig storting fra Rødt til Fremskrittspartiet samlet seg om en tydelig plan. Det er slike forlik som skaper en helt nødvendig forutsigbarhet.
At det er viktig for Forsvaret er opplagt. Men det samme burde man kunne forvente når man skal bli enige om en transportplan på over 1.300 milliarder kroner. En slik sum skulle tilsi at alle ville være tjent med en forutsigbar og bærekraftig transportpolitikk for fremtiden.
En god transportplan er helt vesentlig for både nåværende og nytt næringsliv, og det er viktig for samfunnssikkerhet og beredskap. Men kanskje aller viktigst er det at planen støtter opp om et transportsystem som er i samsvar med de enorme utfordringene vi har på naturmangfold, klima og miljø.
I vår spurte vi i en kronikk om regjeringen ville klare å bestå NTP-eksamen – eller om Stortinget måtte be regjeringen om å ta eksamen på nytt. Nå må vi dessverre konstatere at hverken regjeringen eller Stortinget klarte oppgaven.
Vi er mange som hadde håpet på en reell nasjonal transportplan, og ikke enda en ønskeliste. Dessverre må vi erkjenne at vi nok en gang har fått det siste.