Det var en vinterdag i 2009. Begge motorene på en Airbus A320 ble slått ut av en kollisjon med fugler i det flyet steg fra LaGuardia.
Flykaptein «Sully» Sullenberger imponerte en hel verden ved å nødlande i Hudson, elven som skiller New York fra New Jersey.
Alle om bord overlevde. Og selv i dag står denne bragden frem som noe spesielt. Navnet «Sully» Sullenberger er blitt synonymt med å holde hodet kaldt i en krise.
Men han var ikke alene. Og det er et veldig viktig poeng. Vil du vite hvorfor? Svaret kan du lese lenger ned i denne teksten. Men først:
Krisen kan ramme 24/7
Siden 2009 har det skjedd en digital revolusjon. Norges nabolag er blitt mindre trygt. Og klimaet har forandret seg. Det øker faren for å bli rammet av ondsinnede hackere, hybrid krigføring og ekstremvær.
– Trusler og uventede hendelser truer konstant, uansett tid og sted, sier Modar Ismail. Som leder for «beredskap og øvelser» i selskapet Defendable har han lang erfaring med å gjennomføre beredskapsøvelser.
– Uavhengig av om hendelsen er villet eller tilfeldig, er god beredskap essensielt for å sikre at virksomhetens verdier ikke kommer på avveie eller går tapt.
Beredskap krever øving
– Ved å gjennomføre en beredskapsøvelse, kan man identifisere sårbarheter i egne beredskapsplaner og prosedyrer.
– Det å forberede seg på å håndtere det ukjente, reduserer stress og panikk når uhellet først er ute. Beredskapsøvelser utvikler trygghet for de som skal sitte i beredskapsorganisasjonen og forbereder deres evne til å håndtere kriser.
Captain Sullenberger sa at én ting var avgjørende den dagen for 14 år siden: Han visste at hans annenpilot Jeffrey Skiles gjorde alt han kunne for å starte motorene. At prosedyrene ble fulgt til punkt og prikke.
Da kunne han selv konsentrere seg om å forberede en nødlanding. Denne arbeidsdelingen reddet trolig 155 menneskeliv.
Avklarte roller
Flybesetningens bragd har fortsatt stor relevans. Psykologi, rolleavklaring og krisestyring er ikke mindre viktig enn før. Det er kanskje viktigere enn noen gang.
– Jo mer forberedt teamet ditt er, desto mer effektivt kan dere håndtere en kritisk situasjon, sier kursholder Ismail.
Sullenberger selv var den siste som forlot flyet den vinterdagen. Det var etter å ha tatt to turer gjennom kabinen for å sjekke at alle passasjerene og besetningen hadde kommet seg ut.