Samfunnsbedriftene har over lengre tid arbeidet for at interkommunale selskap etter IKS-loven skal kunne benytte digital innrapportering til Brønnøysundregistrene, såkalt
Samordnet registermelding.
De fleste norske virksomhetsformer som AS, ASA, samvirkeforetak, enkeltmannsforetak, stiftelser og foreninger kan benytte denne rapporteringsløsningen, men ikke IKS.
Bekreftet i møte
Samfunnsbedriftene har nå i januar 2023 hatt et møte med Nærings- og fiskeridepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet, der vi redegjorde nærmere for saken og påpekte de behovene IKS har for forenkling av rapporteringsarbeidet.
Det synes imidlertid klart at IKS fortsatt må belage seg på noe tid før man kan få en tilsvarende løsning som for de andre foretaksformene.
Det betyr at IKS fortsatt må sende meldinger om selskapsendringer til Brønnøysundregistrene på papir og via vanlig postgang. Dette er beklagelig og ressurskrevende for selskapene, men samtidig må man forholde seg til realitetene.
Samfunnsbedriftene følger opp
Samfunnsbedriftene vil uansett følge opp denne saken også fremover overfor myndighetene.
I påvente av nye elektroniske løsninger som også inkluderer IKS, mottar vi gjerne innspill/forslag til mulige tiltak som kan bidra til å forenkle rapporteringsprosessene ved endringer i selskapet, og som vi eventuelt kan bringe videre til Nærings- og fiskeridepartementet eller direkte til Brønnøysundregistrene.