Sammen med NKRF – kontroll og revisjon i kommunene – sendte Samfunnsbedriftene den 14. mars et brev til Nærings- og fiskeridepartementet der vi ber om midlertidige lettelser for interkommunale selskaper (IKS) når de skal rapportere.
I motsetning til andre foretakstyper, kan nemlig IKS hverken bruke Samordnet registermelding eller andre digitale løsninger når de skal sende inn endringsmeldinger til Brønnøysundregistrene.
Papir, penn og postkasse
Når et IKS skal melde inn endringer i styret eller i selskapsavtalen, må de sende fysiske skjema med originale signaturer via posten til Brønnøysundregistrene. Ettersom flere IKS har opp mot 40 kommuner på eiersiden, blir dette svært tungvint.
Mange IKS opplever derfor at det tar urimelig mye tid og ressurser å melde inn endringer.
Kravet om fysiske originalunderskrifter kan også forsinke oppnevnelsen av nye styremedlemmer. Dette kan få betydning for styrevedtak og det rettslige ansvaret.
Urimelig forskjellsbehandling
Det rimer heller ikke med målet om å digitalisere offentlige tjenester eller Brønnøysundregistrenes egne mål om digitalisering.
Dette fikk konsekvenser i både 2022 og 2023. Da IKSer søkte Enova om strømstøtte, måtte søknaden bekreftes av revisor. Men ettersom det dreide seg om IKSer, var det ikke mulig å få en slik bekreftelse via Altinn.
Saken ble løst med en reserveløsning med å søke om støtte per-post. Men det viser hvor tungvint det blir når IKS ikke kan bruke sentrale digitale løsninger.
Samfunnsbedriftene har i flere år jobbet med å få slutt på denne forksjellsbehandlingen. Saken er også løftet inn i ulike høringssvar og innspill til departementene.
Anmodningen i brevet
Her er den konkrete anmodningen i brevet som vi sendte 14. mars:
I påvente av at interkommunale selskap etter IKS-loven på lik linje med andre foretaksformer kan bruke Samordnet registermelding eller en tilsvarende elektronisk løsning, ber Samfunnsbedriftene og NKRF om at departementet kan sikre følgende:
1) Adgang for IKS til å bruke digital signatur ved melding til Brønnøysundregistrene om endringer i virksomheten som er registreringspliktige.
2) Adgang for IKS til å sende melding om endringer og tilhørende saksdokumenter digitalt til Brønnøysundregistrene, primært via Altinn.
Disse grepene vil medføre betydelige lettelser og forenklinger for de interkommunale selskapene og deres eierkommuner. Det bes om at tiltakene kan iverksettes så snart det lar seg gjøre.