I årets statsbudsjett er det satt av 128 millioner kroner til tilskuddsordningen som forvaltes av Kystverket.
— Selv om vi gjerne skulle sett at det var satt av enda flere midler i statsbudsjettet, er dette en god ordning som bidrar til å fremme sjøtransporten, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.
— Flere av våre medlemmer
har tidligere fått støtte til å oppgradere anlegg og bygge ut infrastruktur. Søknadsmassen viser at ordningen er viktig for å utvikle havnene og næringslivet langs kysten.
Skal bedre logistikken
Målet med ordningen er å effektivisere logistikk-kjeden. Det kan blant annet gis støtte til tiltak som:
- reduserer ventetid
- forbedrer infrastrukturen
- fører til godsoverføring fra vei til sjø
- gir klare klima- og miljøgevinster
Tilskuddet kan gå til å delfinansiere havneinfrastruktur, tilgangsinfrastruktur og mudring, skriver Kystverket.
— Konkurransen er stor, og vi støtter de prosjektene som gir de beste positive effektene sett opp mot støttebeløpet, sier seniorrådgiver Øyvind Sandbakk i Kystverket.
Må beregne virkningen
— Det er derfor viktig at søknadene beregner hvilke positive effekter man skal oppnå, og hvordan disse beregningene er foretatt. Søkerne kan få veiledning i søknadsprosessen fra oss underveis.
I årets utlysning har man utvidet tidsrammen for prosjektene. Det betyr at ettårige prosjekter må ferdigstilles mot slutten av 2026, mens toårige prosjekter må ferdigstilles mot slutten av 2027.
— Nå får søkerne bedre tid til å planlegge, kontrahere og gjennomføre prosjektene sine, forklarer Sven Martin Tønnessen, avdelingsdirektør for transport, havn og farlei i Kystverket.