Havnene langs kysten er avgjørende for næringsutvikling og verdiskaping. Sjøtransportens betydning for arbeidsplasser og næringslivet i Norge kan ikke undervurderes, da hele 90 prosent av vår eksport og 80 prosent av importen skjer sjøveien. Dette illustrerer tydelig den sentrale rollen sjøtransport spiller for utviklingen av næringslivet i vårt land.
Trenger 20 milliarder
Ambisiøs nærings- og industriutvikling, kombinert med investeringer i fremtidsrettede havner, har vært grunnlaget for denne suksessen. Utviklingen av havnene har i stor grad vært synonymt med investering i næringslivet og sikring av bosetting langs kysten.
Norske Havner, som organiserer havnene langs hele kysten, har kartlagt havnenes investeringsbehov. Et konservativt estimat viser at det er behov for 20 milliarder kroner frem mot 2030.
Havnene alene har ikke finansieringsevnen til å ta et slikt løft. Det må etableres et spleiselag mellom staten, havnene, og nærings- og industriutviklere. Dette vil legge til rette for etablering av ny industri og videreføring av Norges sterke posisjon innen sjøtransport. Sjøtransport er ikke bare den raskeste, men også den grønneste veien ut til verden med norske produkter.
Verdiskaping og arbeidsplasser
Det er også verdt å merke seg at investeringsbehovene ikke bare er store i Norge. EU planlegger enorme investeringer i havneinfrastruktur for å sikre fremtidens verdiskaping.
For Norge innebærer dette at vi må være konkurransedyktige og sørge for at våre havner er rustet for fremtiden.
Kommunenes rolle i denne sammenhengen er avgjørende. Gjennom strategiske investeringer i havnene kan kommunene sikre verdiskaping og arbeidsplasser langs kysten.
Det er derfor viktig at både lokale og nasjonale myndigheter samarbeider for å styrke havneinfrastrukturen, slik at vi kan møte fremtidens utfordringer og muligheter på en bærekraftig måte.
(Denne kronikken er tidligere publisert i Kommunal Rapport.)