– Norske havner har et godt omdømme, men mye tyder på at folk flest ikke vet nok om hvor miljøvennlig sjøtransport er i forhold til veitransport, mener direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner. Foto: Jill Johannessen
7 av 10 sier at havnene er viktige for sikkerhet og beredskap, og nesten like mange mener at havnene er viktige for lokalt næringsliv. – Dette viser hvor sentral rolle havnene har for både lokalsamfunn og nasjon, sier Kjell-Olav Gammelsæter.
Resultatene går fram av omdømmeundersøkelsen Traction som Apeland har gjennomført for 17 norske havner. En tilsvarende undersøkelse ble gjennomført i 2019, og tallene viser at omdømmet er ganske stabilt.
– Totalt går havnene tilbake fra 71 til 68 på skalaen til undersøkelsen, men det er fortsatt et solid omdømme som viser at havnene nyter tillit og har et godt handlingsrom, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.
Traction-undersøkelsen gjennomføres hvert år blant en rekke private bedrifter, organisasjoner og offentlige aktører. Havnenes omdømme ligger på samme nivå som Norges Bank, Avinor og Barneombudet, og over aktører som Innovasjon Norge og Skatteetaten.
Havnene har et godt omdømme og ligger midt på treet sammenlignet med offentlige etater. Illustrasjon: Apeland
– Vi registrerer også at havnene har en bedre score enn en tilsvarende undersøkelse som NHO har fått gjennomført for transport- og logistikkbransjen, og de kom ut lavere enn havnene, sier Gammelsæter.
Mye har skjedd
Han forteller at det har skjedd mye i både Norge og verden de årene som har gått siden forrige gang omdømmet til havnene ble målt.
– Vi har vært gjennom en pandemi og opplevd dyrtid med inflasjon og høye strømpriser. Vi har en sikkerhetspolitisk situasjon som er mer anstrengt på grunn av krigene i Ukraina og Midt-Østen. Og så har klima og miljø blitt stadig viktigere, sier Gammelsæter.
Det siste har ikke gitt så god uttelling som Norske Havner skulle ha ønsket.
– Sjøtransport er mye mer miljøvennlig enn veitransport, og overføring av gods fra vei til sjø ville gitt enorme reduksjoner i klimagassutslipp. I tiden framover venter vi sjumilssteg mot enda lavere utslipp for sjøtransporten. Likevel ser vi at folk flest ikke har fått med seg hvordan sjøtransport og havnene bidrar i det grønne skiftet. Her trengs det mer folkeopplysning, sier Gammelsæter.
Cruisehavner straffes
Noe som derimot synes å ha påvirket omdømmet til havnene, er den økte oppmerksomheten rundt cruisetrafikk.
– Dessverre har det vært mer oppmerksomhet rundt negative sider ved cruisetrafikken, og mindre oppmerksomhet rundt det økonomiske bidraget det gir til lokalsamfunn og havneutvikling, og ikke minst den positive utviklingen som de siste årene har gjort denne delen av turistnæringen mer miljøvennlig. Derfor ser vi at mange av de tradisjonelle cruisehavnene scorer noe lavere i år enn de gjorde i 2019, sier Gammelsæter.
Ordskyen viser at mange assosierer havnene med cruise. En del negative saker om cruisetrafikk de siste årene kan ha bidratt til et noe svakere omdømme i 2024 enn i 2019. Illustrasjon: Apeland
Han er likevel rolig når det gjelder omdømmet til havnene de neste årene.
– En del av områdene som trekker omdømmet ned, er også områder hvor det har vært mest framgang – enten det er nyskapende virksomhet eller havnenes rolle i det grønne skiftet.
– Når folk får bedre innsikt i hvordan havnene drives, deres viktige rolle for samfunnssikkerhet og beredskap, og hvordan de bidrar til klima og økonomi i lokalsamfunn langs hele den norske kysten, vil havnene nyte enda større tillit. Dette understrekes ved at omdømmet blant de som kjenner sin lokale havn godt er mye høyere enn de som sier at de bare kjenner havna litt, sier Gammelsæter.
– Og så ser det også lyst ut for framtida ved at de yngste aldersgruppene (18-29 år) er langt mer positive til havnene enn de litt eldre gruppene (30-59 år). Mulig de i større grad har tatt innover seg klimaspørsmålet, og innsett at grønn transport er blå.
Traction omdømmeundersøkelse ble gjennomført for 17 norske havner av Apeland på oppdrag fra Norske Havner.
Undersøkelsen er gjennomført som telefonintervju der respondentene svarer på spørsmål om sin lokale havn. Resultatene er dermed aggregert til et overordnet resultat for alle havnene.
Totalt er det 4.393 personer som er blitt spurt i undersøkelsen.
Omdømmeundersøkelsen er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse i 2019.
Resultatene viser at norske havner totalt sett har et godt omdømme.
Det er ganske stor forskjell innbyrdes mellom havnene.
Totalt sett har omdømmet gått svakt ned siden 2019.