Søk

Havne-Norge samlet seg

Havnelederforum 2025 skapte debatt

Oversiktsbilde av Drammen havn.
Havnelederforum 2025 satte søkelyset på organiseringen av fremtidens havner. Her et illustrasjonsbilde av Drammen havn. Foto: Jill Johannessen
|
Publisert:
13. februar 2025

– Havnelederforum har etablert seg som en viktig møteplass for en bransje som bidrar tungt til Norges økonomi, beredskap og grønne omstilling. Det sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.

Den 3.–4. februar samlet havnesjefer fra hele landet seg i Oslo for to dager som ga innsikt og gode diskusjoner om fremtidens havner. Konferansen ble moderert av Roger Solheim fra kommunikasjonsbyrået SOLKOM.
– I tillegg til en rekke interessante innlegg fra eksperter og bransjefolk, var det satt av tid til hyggelig samvær, noe vi vet at medlemmene våre setter pris på, sier Gammelsæter.

Fremtidig organisering

Første dag startet med å sette søkelys på havnenes organisering. Under visjonen «verdens mest bærekraftige havner», stilte vi spørsmålet: Er havnene riktig organisert med tanke på deres rolle som strategiske samarbeidspartnere for næringslivet, deres rolle for sikkerhet og beredskap og det å gjøre dem til sentrale energiknutepunkter i transportsystemet.
Her tok advokat Håkon Riegels fra Samfunnsbedriftene og Ann Iren Holm Rise fra DNV scenen for å belyse temaet og å skissere en ny undersøkelse om temaet.
Så fulgte en engasjerende diskusjon om havnenes organisering. Deltakerne reflekterte over hvorvidt norske havner er godt nok organisert for å møte fremtidens oppgaver, hvilke muligheter som finnes, og hvilke begrensninger som må overkommes for å sikre nasjonens interesser.

Samfunnssikkerhet og beredskap

Inspirert av statsminister Støres uttalelser om havnenes viktige rolle for samfunnssikkerhet og beredskap, ble det diskutert hva dette betyr i praksis og hvordan havnene kan håndtere sin kritiske rolle i samfunnet.
Før diskusjonene understreket brigader Anders Jernberg fra Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) betydningen av havner i nordisk militærlogistikk, spesielt med tanke på geopolitiske endringer og NATO-utvidelsen. Han poengterte at med Sveriges og Finlands NATO-medlemskap, har Norges rolle som mottaks- og transittnasjon for allierte styrker blitt stadig viktigere.
Kystverket påpekte blant annet at en ny bestemmelse i 2019-loven (§31) pålegger eiere og operatører av havner en generell bistandsplikt til forsvaret i kriser og krig. Det omfatter lossing, lasting av materiell og personell samt bunkring og lagring.
De informerte også om havneberedskapsrådet som Kystverket vil ha ansvar for og som skal samordne planer, informasjon og aktivitet i forsvar, politi, Statsforvalter, utpekte havner med flere.

Fremtidsutsikter og omdømme

Norges Rederiforbunds leder Knut Arild Hareide presenterte fremtidsutsikter for maritim næring. Han viste til at det forventes økt aktivitet og vekst i næringen, og at rederiene ser positivt på fremtiden med bedret lønnsomhet i 2024.
Hareide understreket også behovet for å tilpasse seg nye rammevilkår og å utnytte mulighetene som følger med en grønn omstilling. Han viste blant annet til at 60 prosent av norske rederier antar at de vil være utslippsfrie i 2050.
Leder for Apeland AS, Ole Christian Apeland, tok for seg havnenes omdømme i 2024. Det ble diskutert hvordan havnene kan forbedre og ivareta sitt rykte og bli sett på som pålitelige og bærekraftige aktører i samfunnet.

Økonomisk status og energiomstilling

Finansdepartementets Kristine Høegh-Omdal presenterte hovedpunkter fra Perspektivmeldingen 2024. Hun fremhevet behovet for omstilling og en bærekraftig økonomisk utvikling, ikke minst når det gjelder knapphet på arbeidskraft i tiden fremover.
– Vi er en del av verden. Og takk og pris for det. For hva var alternativet? sa sjeføkonom Harald Magnus Andreassen under sin gjennomgang av den økonomiske situasjonen. Med presentasjonen «Det går sånn passe greit, eller? mer enn antydet han at vi ikke har en egen økonomi her i landet.
I tillegg påpekte han at vi har god råd i dette landet, men at det alltid vil være utfordringer og forbedringsområder som helsevesenet, skolesystemet og samfunnets investeringer.
Forskningsleder for energiomstilling i DNV-GL Sverre Alvik snakket om hva som skjer på energiområdet og hvordan havnene kan bidra til en grønn transformasjon. Han understreket havnenes rolle som kritisk infrastruktur i krise og krig, og så behovet for bedre organisering av havnene for å oppnå nullutslippssamfunnet.
Teknologen Mozhgan Tavakolifard påpekte mulighetene som ligger i å bruke KI for å effektivisere havnene og viste blant annet frem et KI-verktøy som forenkler bærekraftsrapportering (CSRD og ESRS) for selskaper. Hun har nylig også skrevet boken The AI Awakening som kommer på norsk til sommeren.

Politikk spesial

VGs Hanne Skartveit og Alltingets Magnus Takvam kommenterte den senere tids spesielle hendelser, både nasjonalt og internasjonalt. På nasjonalt nivå gikk Sp ut av regjeringen Støre, og Støre fikk på plass åtte nye statsråder, deriblant tidligere statsminister og generalsekretær i NATO, Jens Stoltenberg.
Internasjonalt har den nye amerikanske presidenten satt i gang enorme politiske omveltninger med blant annet toll på varer fra nært allierte land.
– Årets vri med å sette av god tid til diskusjoner rundt bordet, ble godt mottatt. Så det er en modell vi skal videreutvikle til neste gang. Det er viktig å utnytte denne muligheten når vi samler havnelederne i hele Norge.
– I tillegg til å ha et relevant og faglig sterkt program, vet vi fra før at havnelederne setter stor pris på det sosiale ved et slikt arrangement. Så det skal vi sørge for også til neste år, avslutter Gammelsæter.

Les mer om

Havnelederforum

Dette er en årlig konferanse der vi samler havneledere fra hele Norge.
Havnelederforum 2025 gikk av stabelen i Oslo den 3.–4. februar.
For mer informasjon om neste års havnelederforum og kommende arrangementer, se vår kalender eller meld deg på vårt nyhetsbrev.

Hold deg oppdatert!

Vi gir deg siste nytt fra skjæringspunktene mellom fag og politikk, og mellom arbeidsliv og jus. Du får relevante og forståelige nyheter rett i innboksen din.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
E-postadresse
post@samfunnsbedriftene.no
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern