Søk

Høringsinnspill om kystruteanbud fra 2030

Godsfrakt og beredskap viktig i fremtidens kystrute

Skip seiler i snødekt fjord.
Kystrutens skip er ikoniske. Men de må også forbli relevante. Her går MS Richard With gjennom Raftsundet en marsdag i 2024. Foto: Trym Ivar Bergsmo / Hurtigruten
|
Publisert:
1. oktober 2024

Bevissthet om havnenes rolle, klarere mål og bedre kapasitet for frakt av gods samt beredskapen langs kysten. Dette er blant tingene som bør løftes i anbudsrunden for drift av kystruten fra 2030.

Samferdselsdepartementet forbereder nå en anbudsrunde for drift av kystruten etter at dagens kontraktsperiode er utløpt. Den 30. september leverte Norske Havner sitt høringsinnspill til departementets åpne høring.
– Det er viktig å frem havnenes synspunkter på hva som bør med i vilkårene for å få drive kystruten fremover, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.

Vet hva som fungerer

– Havnene drifter infrastruktur som disse skipene benytter daglig. Derfor vet havnene også godt hva som fungerer og hva som bør forbedres med tanke på dagens drift.
– Vi ønsker at kystruten skal forbli en livsnerve for kysten. Og da bør myndighetene hensynta våre innspill i sitt arbeid med å utforme et nytt anbudsgrunnlag.
Mange av Norske Havners medlemmer er del av nettverket av destinasjoner som dagens kystrute betjener. Høringsinnspillet er utarbeidet gjennom dialog med disse havnene.

Hovedpunktene

Her følger hovedpunktene i vårt høringsinnspill:
  • Anbudet på kystruten har kun to avtaleparter, men baserer seg på infrastruktur driftet av en tredjepart: havnene. Det er viktig å være bevisst hva dette betyr i praksis.
  • I dagens ordning blir gods ofte nedprioritert til fordel for passasjerer. Derfor er det viktig å avklare formålet med kystruten. I den grad det er målkonflikter, må det avklares hvordan de skal håndteres.
  • Med dagens klima- og miljøkrav kan det bli krav om nullutslipp i anbudet. Dette vil også medføre krav til havnene som betjener kystruten.
  • Dagens skip er ikke godt nok tilpasset behovet for ulike typer gods, de har lav lastekapasitet og et dårlig tilbud for varer som krever kjøl/frys.
  • Når vei- og flyforbindelser er innstilt, er kystruten ofte et godt alternativ. Denne beredskapen er viktig både for næringslivet, og for å få frem viktige medisiner mv.
  • Når det er flere operatør, bør de ha felles bookingsystem som gjør det enklere å bestille reiser. Prisene må være konkurransedyktige med andre transportmidler.

Viktig for mange

– Det store engasjementet i denne saken viser at kystruten fortsatt har en viktig funksjon mange steder langs kysten, sier Gammelsæter.
– Med dette høringsinnspillet har vi pekt på problemstillinger som vi mener er særlig viktige å rette opp i når man nå skal utforme et nytt anbud.

Les mer om

Høringsinnspill om fremtidens kystrute

Samferdselsdepartementet har åpen høring om anbudsgrunnlaget for drift av kystruten fra 2030.
Norske Havner leverte høringsinnspill den 30. september.
Norske Havners høringsinnspill (pdf)
Kjell-Olav Gammelsæter
Bilde av direktør Kjell-Olav Gammelsæter.
Direktør
413 05 221
Send en e-post

Hold deg oppdatert!

Meld deg på våre nyhetsbrev for å motta siste nytt om politikk, arbeidsliv, juss og møteplasser.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern