- Farledene er viktige for havnene. De kan avgjøre hvilke skip som kommer til havn, og hvor effektivt skipene kommer i havn. Siden forrige kartlegging har behovene blitt noe mindre. Det er positivt, og det viser at myndighetene har lyttet til våre innspill, sier Lind-Aaby.
Norske Havner kartlegger ved jevne mellomrom havnenes behov for utbedring av farleder. Begrensninger i farledene, enten det gjelder dybde, bredde eller høyde, setter nemlig grensene for hvilke skip som kan anløpe.
Større skip krever mer
- De siste ti årene har skipene stadig blitt større. Det påvirker også havnene, fordi de stort sett ligger samme sted. Et skjær i sjøen kan derfor avgjøre om en havn anløpes og om godset finner sjøveien istedenfor landeveien, fortsetter Lind-Aaby.
Norske Havners kartlegging viser at behovene er redusert siden forrige kartlegging.
- Vi er glade for utbedringer som er gjennomført. Samtidig er behovene fortsatt store. Nær halvparten av havnene har begrensninger i farledene som svekker sjøtransportens konkurransekraft og havnenes tilbud til industri og næringsliv.
Kartleggingen viser at det er mange mindre farledstiltak – det vil si tiltak som vil koste under 100 millioner kroner – som fortsatt må gjennomføres. I tillegg er det behov for å gjennomføre noen større tiltak.
Viktig for næringslivet
- Mange av behovene er relativt rimelige å utbedre og bør sånn sett tas raskt. Det vil gi sjøtransporten bedre konkurransevilkår og det lokale næringslivet et mer forutsigbart tilbud.
- Men det er også noen store tiltak – i Borg, Mo i Rana og Drammen – som det er svært viktig at utbedres snarest. Dette er viktige tiltak i arbeidet med å tilby næringslivet gode transportalternativer og overføre gods fra vei til sjø.
Kartleggingen gir Norske Havner et viktig kunnskapsgrunnlag i vår innsats for å fremme sjøtransporten.
- Vi ser frem til å presentere havnenes farledsbehov for myndighetene, og vi forventer at den positive trenden fortsetter. Det er viktig for sjøtransporten og derfor også for vareeierne og et bærekraftig transportsystem, avslutter Lind-Aaby.