Samfunnsbedriftene Energi (SBE) sendte
innspill til høringen, og påpekte der at vi i utgangspunktet ikke ønsket en timesbasert ordning. Når det nå likevel er et så tydelig politisk valg at dette vil komme, understreket vi viktigheten av at nettselskapene får tid til omlegging og at departementet holder tett kontakt med bransjen for å sikre at omlegging blir gjort i rett tempo.
Her er det avgjørende at systemleverandørene har kapasitet og evner levering for å kunne imøtekomme den nye ordningen.
I en melding opplyser nå Aasland at han arbeider med oppfølging av saken etter høringen og tar sikte på at det snart vil fremmes en proposisjon til Stortinget om endringer i ordningen.
- For at nettselskapene skal være forberedt på å kunne følge opp endringene når de er vedtatt, forstår jeg at det er nødvendig å igangsette utviklingsarbeid nå, skriver Aasland.
I brevet opplyser han videre om de vurderinger som er gjort og hva han vil ta med i videre vurderinger og i forskrift. Han presiserer også i forhold til innspill fra RME, og uttrykker følgende;
I høringsforslaget var det inntatt forslag om at det kan innføres en bestemmelse i forskrift om hvordan profilavregnede kunder skal håndteres. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) opplyser at det ikke er mulig å utbetale strømstøtte time for time for disse kundene. Jeg tar sikte på at en slik forskriftsbestemmelse kan utformes slik at RME beregner en månedlig støttesats for disse kundene, basert på vektet gjennomsnittlig månedspris og med utgangspunkt i forbruket til en «vanlig husholdningskunde».
RME opplyser videre at de ikke har mulighet til å motta data fra nettselskapene med støttesats time for time og tilhørende forbruk for hver enkelt kunde.
Avslutningsvis ber Aasland RME om å ha tett dialog med nettselskapene videre.