Til stede i Tromsø på energiseminaret, som var i regi av Norske Havner, var både energiselskaper, havner, rederi og transportaktører, for å dele erfaringer og utfordringer om det grønne skiftet, og finne muligheter for samarbeid.
Samfunnsbedriftene Energi deltok på seminaret med næringspolitisk rådgiver Tina Melfjord, med mål om å finne flere samarbeidspunkter mellom energiselskapene og havnene.
Havner som energihuber
Noen av de viktigste næringspolitiske sakene Samfunnsbedriftene Energi jobber med, er behovet for mer kraft og mer nett, raskere.
Det grønne skiftet i havnene, med behov for landstrøm, batteri og lading, og satsing på havn som en energihub, vil kreve mer av begge deler. Nytenking for effektiv og smart bruk av energi blir viktig fremover, og da må vi samarbeide mer.
Det er viktig å samarbeide på tvers av sektorer, og ser frem til å finne flere punkter hvor energiselskapene og havnene kan jobbe for gode rammevilkår sammen.
Dette ble understreket fra alle sider under energiseminaret.
Kunnskap må deles på tvers
På programmet og blant deltakerne var både havner, Rederiforbundet, Enova, Miljøstiftelsen Zero og energiselskaper. Fellesnevneren var interesse for hvordan man skal lykkes med å nå målet om bærekraftig transport, og den viktige rollen som energi spiller for å få dette til.
Det er ikke mangel på gode initiativer og prosjekter som jobber for å finne gode løsninger. Smart Senja-prosjektet, et samarbeid mellom kraftaktører, forskningsinsitusjoner og lokalt næringsliv, presenterte hvordan man kan få til økt aktivitet gjennom smart strømbruk som bidrar til å fjerne forbrukstoppene.
Videre presenterte også start-upen Fjuel, som er et samarbeid mellom flere kraftselskap og havner. De la frem hvordan samarbeid bidrar til bærekraftige energiløsninger.
Svetlana Hansen i Fjuel var tydelig på at lønnsomhet er viktig for at havnene skal investere i nye anlegg. Og hvis vi skal kutte utslipp, så må vi lykkes med landstrøm – og disse to henger sammen.
Sist på programmet var hvordan havnene skal kunne lykkes i rollen som «energihub». Stadig flere havner kaster seg på bølgen med å bli nettopp det.
En konsekvens av EU-krav er at man som større havn må lykkes med dette om man fremdeles skal være attraktiv som havn. Her delte flere norske havner sine løsninger for å få dette til.
Gjennomgående for de to dagene var det to ting som gikk igjen: viktigheten av samarbeid og av å møtes for å diskutere løsninger sammen.