Tematisk handlet det mye om å utvikle tjenester, og særlig tekstiler fikk oppmerksomhet. Det er ikke underlig når kommunal avfallsbransje allerede har krav om å sortere ut tekstilavfall.
Problemet er at det ikke kryr av nedstrømsløsninger noe sted i Europa, slik våre myndigheter har forutsatt.
Deltakerne viste stor iver etter å utvikle bransjen videre, finne løsninger og ikke minst se på alle mulige samarbeid som bidrar i riktig retning – også over grensen mot Sverige.
Og styrken i slikt samarbeid ble også behørig omtalt av avfallsmegleren som håndterer avfallet til store deler av regionen. Sammen har vi mengder, og sammen blir vi derfor også sterkere, sa han.
Avfall trenger data
Digitalisering blir kjernen i mange av løsningene som nå skal utvikles. Med det nyetablerte ReIT står Midt-Norge klare til å utvikle nye programmer og løsninger som skal få ulike deler av avfallets verdikjede til å «snakke sammen».
Tall og statistikk blir kort sagt vesentlig for bransjens utvikling framover.
Og skulle du slite med å ta beslutninger i organisasjonen, så må en vel kunne si at psykologen som snakket gjennom «beslutningspsykologi for begynnere» ga gode tips for hva som er effektivt.
Kreativ humor
Konferansieren pisket opp stemningen med humor, anekdoter og eget innslag om hvordan den kjente og kjære skarven kan settes i arbeid for innsamling av avfall.
Det er neppe en løsning for framtiden. Men bedriftseieren som han skapte for anledningen, skal ha for kreativitet og klokkertro på egne beslutninger.
Det er viktig å sette seg høye mål!