Søk

Høringssvar om endringer i reglene om psykososialt arbeidsmiljø

Det sosiale arbeidsmiljøet er alles sak

To menn med hjelm snakker sammen ved et renseanlegg.
Trivsel på jobb er bra for den ansatte så vel som for virksomheten og samfunnet. Illustrasjonsbilde fra Nedre Romerike Vannverk IKS. Foto: Jill Johannessen
|
Publisert:
6. januar 2025

Et godt arbeidsmiljø gir trivsel og helse. Arbeidsgiveren har hovedansvaret, men arbeidstakernes plikt til medvirke må bli tydeligere. Det slår Samfunnsbedriftene fast i et høringssvar til Arbeidstilsynet.

Arbeidstilsynet vil endre arbeidsmiljøloven § 4-3 og presiserende bestemmelser i forskrift om arbeidsmiljøregelverkets krav til det psykososiale arbeidsmiljøet.
Tilsynet skriver at endringene ikke medfører nye plikter for arbeidsgiver utover det som alt gjelder, men de ønsker at reglene skal være enklere å forstå og følge.
Et nytt første ledd i § 4-3 slår fast at arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at det psykososiale arbeidsmiljøet i virksomheten er fullt forsvarlig ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd.
Et nytt andre ledd lister opp en rekke ting som påvirker det psykososiale arbeidsmiljøet.

Tydeligere krav

I tillegg foreslås det en ny del i forskriften til arbeidsmiljøloven om utførelse av arbeid. Den inneholder generelle bestemmelser med krav til kartlegging, risikovurdering, tiltak og informasjon samt opplæring.
Det er også særlige bestemmelser om arbeidsgivers ansvar knyttet til vern i arbeidet mot trakassering og mot vold og trusler.
I høringssvaret er Samfunnsbedriftene positive til at regelverket gjøres tydelig og mer tilgjengelig for brukerne.
Det er svært viktig at arbeidsgivere jobber systematisk for å få ned sykefravær som kan skyldes trekk ved arbeidsmiljøet. Det bidrar også til å hindre at arbeidstakere faller utenfor og blir uføre.
Sammenheng mellom et godt arbeidsmiljø, trivsel og arbeidshelse er klar.

Alle må bidra

Det er på det rene at arbeidsgiveren har hovedansvaret etter arbeidsmiljøloven. Men et godt og forsvarlig arbeidsmiljø krever både forståelse og aktiv innsats fra alle på arbeidsplassen. Det gjelder både vernetjeneste/verneombud, tillitsvalgte og ikke minst de ansatte selv.
En arbeidsgiver kan derfor ikke sikre et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø uten at andre bidrar. Det krever en felles innsats. Og her vil dialog være et viktig virkemiddel.
Derfor ønsker Samfunnsbedriftene å tydeliggjøre arbeidstakernes plikt til å medvirke i arbeidet med det psykososiale arbeidsmiljøet.
I høringssvaret foreslår vi at denne plikten tas inn i både arbeidsmiljøloven og i forskriften om utførelse av arbeid.
Videre er det Arbeidstilsynets ansvar å sikre at ikke lovendringene i realiteten er en ytterligere skjerpelse av pliktene som en arbeidsgiver alt har.

Les mer om

Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

Arbeidstilsynet har avholdt høring om lov- og forskriftsendringer om krav til det psykososiale arbeidsmiljøet.
Tilsynet ønsker at reglene skal være tydeligere.
Samfunnsbedriftene leverte sitt høringssvar den 18. desember.
Last ned høringssvaret

Hold deg oppdatert!

Meld deg på våre nyhetsbrev for å motta siste nytt om politikk, arbeidsliv, juss og møteplasser.
© 2022 Samfunnsbedriftene.
Fakturaadresse
EHF:
Samfunnsbedriftene er registrert i ELMA-registeret med organisasjonsnummer 912868222.
Vi ønsker fortrinnsvis å motta fakturaer i EHF-format.
Dersom dette ikke er mulig, benyttes e-post til følgende adresse: samfb@faktura.poweroffice.net
Besøksadresse
Haakon VIIs gate 9
0161 Oslo
Postadresse
Postboks 1378 Vika
0114 Oslo
Org.nr 912868222
E-postadresse
post@samfunnsbedriftene.no
Sosialemedier
Linkedin
Gå til toppen
Personvern