Det sier juridisk direktør Agnete Sommerset i Samfunnsbedriftene. Hun har det siste året sett nærmere på hvordan forvaltningsloven kommer til anvendelse for norske samfunnsbedrifter.
– Det viktigste budskapet til våre medlemmer er at de bør avklare hvorvidt de er omfattet av forvaltningsloven. Da er det enklere å vite om det stilles strengere krav på ulike områder.
– Det gjelder saksbehandlingsregler for enkeltvedtak, bestemmelser om habilitet og taushetsplikt, og regler ved tilsetting, oppsigelse og nedbemanning – for å nevne noe, sier Sommerset.
«Organ for kommunen»
I forvaltningsloven går det frem at den gjelder for alle som er et organ for stat eller kommune. Det store spørsmålet er derfor hvorvidt kommunale selskaper er «organer for kommunen».
– Det første vi ser på er organisasjonsform. Hvis man ikke er et selvstendig rettssubjekt, er man per definisjon en del av kommunen. Da er man utvilsomt omfattet av forvaltningsloven, sier Sommerset.
Dette vil derfor gjelde etater, kommunale foretak (KF) og vertskommunesamarbeid. I tillegg vil det gjelde kommunale oppgavefellesskap (KO) og interkommunale politiske råd (IPR) som gjennom samarbeidsavtalen har bestemt at de ikke er å anse som selvstendige rettssubjekter.
Trenger vurdering
Dersom man er organisert som interkommunalt selskap (IKS), aksjeselskap (AS), samvirkeforetak (SA), forening eller stiftelse, må man gjøre videre vurderinger for å kunne fastslå om man er omfattet av forvaltningsloven.
– Som utgangspunkt vil de fleste være å anse som et «organ for kommunen», men her trengs det en bred og samlet vurdering, sier Sommerset.
– Man må vurdere ting som virksomhetens formål, finansiering, grad av offentlig eierskap og politisk kontroll, om man utfører lovpålagte oppgaver, grad av næringsvirksomhet og så videre.
Konsekvenser
Sommerset vil ikke overdramatisere hvor mye merarbeid selskapene pådrar seg ved å være omfattet av forvaltningsloven.
– Det viktigste er at man er klar over hvorvidt man er omfattet. I så fall skal man følge visse saksbehandlingsregler og bestemmelser rundt habilitet og taushetsplikt. Når man er et «organ for kommunen» innebærer det også at de ansatte er å anse som offentlige tjenestepersoner.
– Det betyr at man også må følge forvaltningsloven i personalsaker, enten det gjelder tilsettelser, oppsigelser, suspensjon, permisjon, forflytting og så videre. Det er mer å forholde seg til når man omfattes av forvaltningsloven, men erfaring viser at selskapene klarer å håndtere dette helt greit, sier Sommerset.
Medlemmer i Samfunnsbedriftene kan sende sine spørsmål om forvaltningsloven og hvem som er å anse som et «organ for kommunen» til arbeidsgiver@samfunnsbedriftene.no. Vi arrangerer også et eget webinar om forvaltningsloven 25. mai.