Samfunnsbedriftene støtter i hovedsak tiltakene og anbefalingene i meldingen. Her er en oppsummering av hva vi mener:
- Samfunnsbedriftene ønsker en rendyrking og utvikling av VTA-tiltaket
- AFT-tiltaket må utvikles i tråd med tillitsreformen og må differensieres i forhold til de lokale forholdene
- Det må åpnes for lærlinger og lærekandidater i arbeidsinkluderingsbransjen
- Vi ønsker at det legges til rette for lokalt samarbeid
Det blir økende knapphet på arbeidskraft, krav til omstilling og behov for ny kompetanse. Da er det svært viktig å kanalisere offentlige ressurser for å oppnå høy sysselsetting.
Det er samtidig en risiko for at tiltaksfokuset blir så stort at overordnede mål ikke nås. Tiltak for styrke arbeidslinjen bør ikke ledsages av flere rapporteringskrav, eller bidra til vesentlig mer administrasjon og økte forvaltningskostnader.
Tillit til førstelinjen
Vi viser til regjeringens tillitsreform, og mener det er avgjørende at de ansatte i førstelinjen må få større handlingsrom lokalt til å bruke sin faglighet og kompetanse i arbeidet med å få flere i jobb.
Aktive tiltak må også henge sammen med en generelt lav terskel for å komme seg inn i arbeidslivet. Det er etter vårt skjønn ikke noe i veien for å kombinere varige offentlige ytelser og tiltak, med ordinært arbeid.
Tvert imot kan dette bidra til at arbeidsgivere lettere sier ja til å ansette personer som står utenfor det ordinære arbeidslivet i dag.
Det kan også gi mer stabil og langvarig yrkesdeltakelse for mange med redusert arbeidsevne, og det må antas at slike ordninger vil være samfunnsøkonomisk mer lønnsomt enn passive ytelser.
Selskaper inkluderer
Samfunnsbedriftene vil understreke at kommunalt eide selskaper er naturlige tiltakshavere og arbeidsgivere for å inkludere flere i arbeid.
Dette gjelder både de selskapene som er opprettet særskilt for tiltak som VTA og AFT, men også de øvrige selskapene over hele landet som utfører viktige kommunale fellesoppgaver.
I høringsinnspillet vårt kan du også lese våre særskilte merknader til stortingsmeldingen.